Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Polska 1944/45-1989 : studia i materiały 12 (2014)

Tytuł:
Polska 1944/45-1989 : studia i materiały 12 (2014)
„Nawet samochodów nie ma, zostały graty po Niemcach” – motoryzacyjny punkt startu – Polska 1944–1949
Autorzy:
Wilk, Hubert (1979– )
Współwytwórcy:
Instytut Historii Polskiej Akademii Nauk
Institute of History of the Polish Academy of Sciences
Słowa kluczowe:
motorization - Poland - history
Samochody -- Polska -- 1945-1970 [KABA]
automobiles - Poland - 1945-1970
samochody - Polska - posiadanie
motoryzacja
Data publikacji:
2014
Wydawca:
Instytut Historii PAN
Język:
polski
Linki:
https://rcin.org.pl/dlibra/publication/edition/59748/content  Link otwiera się w nowym oknie
Prawa:
Creative Commons Attribution BY-ND 4.0 license
Licencja Creative Commons Uznanie autorstwa-Bez utworów zależnych 4.0
Źródło:
http://ih.katalog.pan.pl/ipac20/ipac.jsp?profile=ihpan&index=BOCLC&term=hh2002700278
IH PAN, sygn. B.155/12 Podr.
IH PAN, sygn. B.156/12
Dostawca treści:
RCIN - Repozytorium Cyfrowe Instytutów Naukowych
Książka
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Eng. summary

Zawiera tabelę.

p. 301-330

s. 301-330

After the World War II ended, Polish destroyed roads were frequented by several thousand cars only. It was the result of both war operations and the state policy adverse to motorisation, conducted by the leadership of the state before 1939. Almost simultaneously with the establishment of the Polish Committee of National Liberation communist began to develop the administration to deal with automotive matters. To this end, there were established successively: the State Office of Cars, Commission of Motorisation at the Central Office of Planning and the Motorisation Subcommittee of the Economic Committee of the Council of Ministers. All these institutions, however, operated for a very short time, while the lack of their strictly regulated competencies resulted in the fact that they had almost no influence on motorisation policy led by the state leadership. Another significant question was an increase in the number of motorised vehicles. The most important source of cars were relief supplies distributed by the UNRRA. Apart from that, a decision was made to buy decommissioned military cars and to import new cars from Western Europe. There was also a plan to initiate the car production: lorries at Starachowice and passenger cars under foreign licenses. European markets were probed to select the best licence. Talks were conducted with Czechoslovak and French companies, but finally a decision was made to use the licence of Italian FIAT. Despite the fact that the contract was signed, Poland withdrew under Soviet pressure and was offered free of charge a licence for the production of Soviet cars GAZ M-20 Pobieda, which became a prototype of FSO-Warszawa.

Streszcz. ang

Table included.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies