Tytuł pozycji:
The Katowice School of Sociolinguistics: from Micro-observartions to Discursive and Communicative Approaches
Artykuł przybliża główne idee, które narodziły się i rozwijane są nadal w szkole socjolingwistyki Uniwersytetu Śląskiego. Szkoła powstała w latach 70. poprzedniego stulecia i wiąże się z nazwiskiem twórcy socjolingwistyki śląskiej Władysława Lubasia. Artykuł przybliża zagadnienie przełomu socjolingwistycznego, szczegółowo omawia koncepcje teoretyczne Lubasia kontynuowane i rozwijane przez jego uczniów, analizuje statusu socjolingwistyki jako metody badawczej, problemy specyfiki języka miast śląskich i specyfiki badań języka mówionego, problem gwary jako języka tożsamości, śląskiej dwujęzyczności, teoretycznego problemu dyglosji, wreszcie badań nad językiem potocznym i językiem młodego pokolenia Ślązaków.
The article presents main ideas which originated and have been developed in the sociolinguistic school atthe University of Silesia. The school was born in the 1970s and its origins are associated with the name ofWładysław Lubaś, the true founder of the Silesian sociolinguistics The article presents the issue of the socalledsociolinguistic breakthrough and Lubaś’s own theoretical conceptions which were taken up and furtherdeveloped by his followers. It also discusses the status of sociolinguistics as a research method, specificityof the language in Silesian cities and of spoken language research, the issue of vernacular as a language ofidentity, the problem of Silesian bilingualism, theoretical issue of diglossia and, finally, research on everydaylanguage and on the language of Silesian younger generation.