Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Opis i analiza modeli obecności Kościoła w sferze publicznej. Model obecności i naturalnego napięcia

Tytuł:
Opis i analiza modeli obecności Kościoła w sferze publicznej. Model obecności i naturalnego napięcia
Autorzy:
Burgoński, Piotr
Współwytwórcy:
Instytut Politologii Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie
Słowa kluczowe:
religia
demokracja
Kościół
świeckie państwo
sfera publiczna
Data publikacji:
2013
Wydawca:
Instytut Politologii UKSW
ISBN, ISSN:
9788392802259
Język:
polski
Linki:
https://depot.ceon.pl/handle/123456789/7079  Link otwiera się w nowym oknie
Prawa:
http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/legalcode
Dostawca treści:
Repozytorium Centrum Otwartej Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Piotr Burgoński

Istotą „modelu obecności i naturalnego napięcia między Kościołem a świecką sferą publiczną” jest przekonanie, że sfera publiczna stanowi naturalną przestrzeń aktywności Kościoła i podmiotów religijnych, które jednocześnie powinny szanować wolność religijną obywateli niewierzących lub innego wyznania. Usuwanie religii i Kościoła ze sfery publicznej i zamykanie Go w sferze prywatnej oznacza – w tym ujęciu – ograniczanie wolności religijnej obywateli i redukowanie aksjologicznego wymiaru życia publicznego. Zastępowanie zaś aktywności publicznej Kościoła aktywnością polityczną prowadzić musi do niebezpiecznej sakralizacji walki politycznej lub/i politycznej instrumentalizacji religii. W ujęciu tym, aktywny publicznie Kościół odpowiada na duchowe i religijne potrzeby związanych z nim obywateli, a także formułuje postawy i podstawy aksjologiczne, istotne z punktu widzenia całego państwa i wszystkich obywateli. Jednocześnie jednak w modelu tym bardzo wyraźnie jest przekonanie, że aby skutecznie pełnić obie wskazane wyżej role (religijną i aksjologiczną), aktywny publicznie Kościół musi zabiegać o zachowanie swej religijnej specyfiki i niepowtarzalności, wyrażającej się między innymi w specyficznym języku, poczuciu wspólnoty czy hierarchiczności. Sprawia to, że między zorientowanym eschatologicznie i wertykalnie Kościołem, a świecką, zorientowaną pluralistycznie i horyzontalnie sferą publiczną dochodzić musi do permanentnego strukturalnego napięcia. Napięcie takie wydaje się być – w przekonaniu zwolenników tego modelu – fundamentalną wartością, jaką religia wnieść może do życia demokratycznego społeczeństwa: Kościołowi wyznacza ona jego naturalną misję krytyczną i profetyczną, zaś sferę publiczną otwiera na pytania i zagadnienia transcendentne, przekraczające ramy codzienność, konkurencji politycznej, kadencji parlamentarnej, wyścigu za informacjami, itd. Stanowisko to jest dość powszechne i bardzo wyraźnie występuje w większości analizowanych debat. Prezentują je zarówno zwolennicy aktywnego udziału Kościoła w polskim życiu publicznym, jak i umiarkowani krytycy poszczególnych form tej aktywności.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies