Tytuł pozycji:
Contemporary family as a space for developing entrepreneurship competences of preschool and early school age children – research report
The article concerns the issue of entrepreneurship as a key competence and the role of the family in its formation in preschool and early school age children. The aim: The aim of the study was the preliminary diagnosis of the family as a space for developing children’s entrepreneurship competence. Research questions were posed: what is the awareness of parents of pre-school and early-school children regarding the development of entrepreneurship competences of their children, and whether and what actions aimed at developing this competence are undertaken by parents. Method: The research was carried out based on the diagnostic survey method using the online survey technique. Results: Based on the analysis of the results, it was concluded that the parents surveyed were aware of the development of entrepreneurship competences of their children, as well as about the activities they undertake in this area in their families. The respondents do not limit the essence of entrepreneurial to the narrow economic and financial approach, they are aware that an entrepreneurship person should be characterized by soft competences, they are also convinced that the family is an important space for developing this competence and create for their own children situations that favor its development, although there are noticeable differences in the level of this awareness.
Artykuł dotyczy problematyki przedsiębiorczości jako kompetencji kluczowej i roli rodziny w jej kształtowaniu u dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Cel badań: Celem badań była wstępna diagnoza rodziny jako przestrzeni rozwijania przez dzieci kompetencji przedsiębiorczości. Postawiono trzy pytania badawcze: czy rodzice są świadomi potrzeby kształtowania kompetencji przedsiębiorczości u dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, czy podejmują działania ukierunkowane na rozwijanie tej umiejętności oraz w jaki sposób wspierają swoje dzieci w tym obszarze. Metoda: Badania zostały zrealizowane przy pomocy metody sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem techniki ankiety internetowej. Wyniki i wnioski: Na podstawie analizy wyników ankiety stwierdzono, że badani nie ograniczają istoty przedsiębiorczości do wąskiego ujęcia ekonomiczno-finansowego, lecz mają świadomość (choć w różnym stopniu), że osoba przedsiębiorcza powinna cechować się kompetencjami miękkimi. Rodzice są przekonani o tym, że rodzina stanowi ważną przestrzeń rozwijania przedsiębiorczości i dlatego tworzą własnym dzieciom sytuacje sprzyjające nauce zaradności.