The main aim of the study was to identify current problems encountered by the Polish producers of products registered under the PDO, PGI, and TSG labels and develop a set of recommendations that may support the development of the market of FQS products in Poland. The study findings showed that many factors are disrupting the functioning of the Polish market of FQS products and are related to product specificities, market relevance, supply chain governance, legitimacy, and law enforcement. The majority of products is characterized by a low value added, which makes it difficult to distinguish them on the market and therefore protect against counterfeit. There are also products with greater value added, but the lack of farmers’ collective action reduces the potential effect that could result from the economy of scale. Furthermore, a limited number of certified producers and small cultivation areas constraint the use of effective marketing strategies, hindering producers’ ability to gain more visibility for their produce. Consequently, Polish FQS producers cannot create more profitable market niches, often selling their certified products at regular market prices without the expected price premium. Moreover, FQS labels are also not recognized well by consumers, which indicates a serious problem of information asymmetry in the value chain. In order to improve the FQS sales in Poland, a joint commitment of the public administration agencies and producers is necessary in terms of providing support to producers in the process of developing applications, introducing the system for monitoring FQS distribution and reporting counterfeits, creating an umbrella association of certified producers acting on behalf of all the participants of the system. Moreover, producers are encouraged to increase the scale of production, introduce common packaging and joint promotional activities, as well as joint sales and distribution in order to avoid producer–producer competition and to strengthen producers bargaining position in the food supply chain.
Głównym celem badań była identyfikacja aktualnych problemów, z jakimi borykają się polscy producenci produktów oznaczonych znakiem ChNP, ChOG i GTS, oraz opracowanie zestawu rekomendacji, które mogą wspierać rozwój rynku produktów FQS w Polsce. Wyniki badań wskazują, że wiele czynników zakłóca funkcjonowanie polskiego rynku produktów regionalnych i tradycyjnych, i jest związanych ze specyfiką tych produktów, ich znaczeniem rynkowym, zarządzaniem łańcuchem dostaw, zasadnością i egzekwowaniem prawa. Większość produktów charakteryzuje się niską wartością dodaną, co utrudnia ich wyróżnienie na rynku, a tym samym ochronę przed podrabianiem. Są też produkty o większej wartości dodanej, ale niechęć rolników do zbiorowego działania ogranicza potencjalny efekt, jaki mógłby wynikać z ekonomii skali. Ponadto niewielka liczba certyfikowanych producentów i małe obszary upraw ograniczają możliwość stosowania skutecznych strategii marketingowych, utrudniając producentom uzyskanie większej widoczności ich produktów na rynku. W konsekwencji polscy producenci produktów mają trudność z tworzeniem bardziej dochodowych nisz rynkowych, często sprzedając swoje certyfikowane produkty po cenach rynkowych produktów konwencjonalnych, bez oczekiwanej premii cenowej. Ponadto oznaczenia produktów FQS nie są dobrze rozpoznawane przez konsumentów, co wskazuje na poważny problem asymetrii informacji w łańcuchu wartości. W celu usprawnienia sprzedaży produktów FQS w Polsce konieczne jest wspólne zaangażowanie organów administracji publicznej i producentów w zakresie: wsparcia producentów w procesie rejestracji i certyfikacji produktów, wprowadzenia systemu monitorowania dystrybucji produktów i zgłaszania zafałszowań, stworzenia „parasolowego” stowarzyszenia certyfikowanych producentów, działającego w imieniu wszystkich uczestników systemu. Zachęca się również producentów do zwiększania skali produkcji, wprowadzania wspólnych opakowań i wspólnych działań promocyjnych, a także wspólnej sprzedaży i dystrybucji, w celu uniknięcia konkurencji producent–producent oraz wzmocnienia pozycji przetargowej producentów w łańcuchu żywnościowym.