Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Key Trends and Practices in Diaspora Education Policymaking. Comparative Analysis of Three Countries: Poland, Lithuania and Hungary

Tytuł:
Key Trends and Practices in Diaspora Education Policymaking. Comparative Analysis of Three Countries: Poland, Lithuania and Hungary
Kluczowe trendy i praktyki w tworzeniu polityki edukacyjnej diaspory. Analiza porównawcza trzech krajów: Polski, Litwy i Węgier.
Autorzy:
Popyk, Anzhela
Współwytwórcy:
Centre for Migration Research, University of Warsaw
Słowa kluczowe:
edukacja
Polska
Węgry
Poland
diaspora policy
polityka wobec diaspory
Lithuania
Litwa
Hungary
diaspora
education
Data publikacji:
2022-03-01
Wydawca:
Ośrodek Badań nad Migracjami
Język:
angielski
Linki:
https://depot.ceon.pl/handle/123456789/22119  Link otwiera się w nowym oknie
Dostawca treści:
Repozytorium Centrum Otwartej Nauki
Książka
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Polityka edukacyjna stanowi istotną część polityki diaspory w Polsce, na Litwie i na Węgrzech. Jednak głównym celem polityki edukacyjnej dla diaspory jest nawiązywanie więzi z członkami diaspory poprzez zapewnienie dostępu do nauki języka ojczystego, przekazywanie historii ojczyzny, zachowanie kultury i tradycji. Realizują one nadrzędny cel, jakim jest podnoszenie tożsamości etnicznej i świadomości narodowej. Niniejszy raport przedstawia analizę i porównanie polityk edukacyjnych wobec diaspory w trzech krajach, ze szczególnym uwzględnieniem grup emigracji poakcesyjnej. Analiza wskazuje, że polska, litewska i węgierska polityka edukacyjna opiera się na formalnych i nieformalnych typach edukacji, z niewielką przestrzenią na nieformalne uczenie się. Poza tym raport ukazuje selektywność polityki wobec grup etnicznych i wiekowych diaspory. Raport kończy się wskazaniem kierunków modyfikacji polityki oświatowej w kierunku jej uszczegółowienia poprzez wzmocnienie różnych form kształcenia.

Education policy constitutes a substantial part of the diaspora policies in Poland, Lithuania and Hungary. Though, the main aim of the education policy for diaspora is to establish ties with the diaspora members by ensuring access to the native language learning, transmitting the home country’s history, preserving culture and traditions. These pursue the superior purpose of bringing up ethnic identity and national awareness. This report evaluates and compares the diaspora education policies across three countries, with a spotlight on the post-accession emigration groups. The analysis indicates that Polish, Lithuanian and Hungarian education policies are built on formal and non-formal types of education, with little space for informal learning. Besides, the report showcases, the selectiveness of the policies in terms of ethnic and age groups of the diaspora. The paper ends with the suggestion on the directions to modify the educational policy towards making it more exhaustive by strengthening various forms of education.

The text is based on Research Project no. 2018/31/B/HS5/00913, funded by the National Science Centre, Poland.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies