Tytuł pozycji:
Przestrzenie akustyki
Monografia wieloautorska Przestrzenie akustyki (Professional Acoustics) poświęcona została różnym dziedzinom i dyscyplinom nauki oraz sztuki, w których występuje problem dotyczący dźwięku, osadzonego w niejednorodnej przestrzeni akustycznej. Przestrzeń w tym wypadku nie jest rozumiana w kategoriach matematyczno-fizycznych, nie jest to również ścisła akustyka fizyczna, ale humanistyczna – oparta na różnorodnych źródłach, badaniach, inspiracjach
oraz interpretacjach. Przestrzenie akustyki w swoim zamyśle mają więc prezentować prace naukowe nie tylko osób zajmujących się akustyką zawodowo, lecz także doświadczających
jej na różnych etapach poznania naukowego. Odczucia subiektywne (indywidualne i niemierzalne), np. muzyków koncertujących w różnych salach, i obiektywne (ogólne i mierzalne), np. reżyserów dźwięku, inżynierów dźwięku, akustyków, którzy nagłaśniają, nagrywają koncerty bądź projektują aparaturę studyjną i koncertową lub budują sale koncertowe oraz studia nagrań, coraz częściej traktowane są jednakowo, jako tak samo ważne, stąd wywodzi się dość szybko rozwijająca się subdyscyplina akustyki – psychoakustyka.
Zjawisko przestrzeni jest ciągle odmiennie definiowane w zależności od podejścia artystów lub badaczy do samego rozumienia tego zjawiska. Warto wspomnieć, że istnieje wiele ujęć dotyczących zarówno przestrzeni w kontekście artystycznym, matematyczno-fizycznym, medycznym, jak i filozoficznym. Mało tego, istnieją dosyć odległe interpretacje przestrzeni występujące nawet w obrębie tej samej dyscypliny naukowej, np. sztuki, w której przestrzeń przez instrumentalistę będącego muzykiem orkiestrowym i dyrygenta danej orkiestry jest pojmowana w zupełnie odmienny sposób. Aspekt przestrzeni w pracy muzyka jest niejednorodny i nie daje się opisać w jeden charakterystyczny dla wszystkich sposób. Różnice w interpretacji oraz inne uwarunkowania w rozumieniu tego terminu skłoniły badaczy do refleksji na ten temat, a ich rozważania stały się podstawą powstania niniejszej monografii naukowej. Przestrzenie akustyki nie jest tytułem wybranym przypadkowo, ponieważ – jak napisano wyżej – wskazuje wiele różnych i interdyscyplinarnych problemów podejmowanych w pracach badawczych. Z kolei tytuł w języku angielskim Professional Acoustics nie jest bezpośrednim tłumaczeniem tytułu tomu, lecz wskazówką dla czytelnika obcojęzycznego, że podjęte tutaj studia dotyczą szeroko rozumianej akustyki i są ważne z punktu widzenia przedstawicieli różnych dziedzin i dyscyplin nauki oraz sztuki. Duży problem z tłumaczeniem tytułu wiąże się z zawiłościami translacyjnymi. Nie można go bowiem bezpośrednio przełożyć na język angielski, ponieważ w tym języku istnieje wyłącznie odpowiednik polskiego terminu akustyka przestrzenna. Bezpośrednie tłumaczenie przestrzenie akustyki mogłoby być zupełnie niezrozumiałe bądź wprowadzać czytelnika w błąd, sugerując, że tom składa się z rozdziałów dotyczących akustyki architektonicznej, urbanistycznej oraz psychoakustyki, dlatego zdecydowano się na zachowanie tytułu obcojęzycznego w formie Professional Acoustics. Warto przy okazji zauważyć, że akustyka przestrzenna to o wiele węższy termin, który dotyczy architektury oraz badań związanych z lokalizacją dźwięku po prawej lub lewej stronie słuchacza, stąd taki tytuł monografii nie oddawałby sensu rozważań zawartych w prezentowanej publikacji.