Tytuł pozycji:
Managing change through team building in the context of organizing Erasmus+ mobility projects at the Gdańsk Tech Library
The article discusses managing change through team building in the context of organizing Erasmus+ mobility projects in the Gdańsk University of Technology Library as the main strategy which contributed to the projects’ success. The authors describe the projects realized in the years 2017-2019 within the scope of the Erasmus+ programme. The organizers decided to take a responsible and active approach towards managing change and effective team building. Adopting and implementing the strategies according to the process of VMOSA (Vision, Mission, Objectives, Strategies, and Action Plans) turned out to be beneficial and made it possible to implement several successful mobility projects. The authors only mention that there might appear destructive factors which can seriously reduce a team’s effectiveness, highlighting the issue of a person or persons with a narcissistic personality disorder, which seems to be overlooked and underestimated in contemporary cross-disciplinary studies and management practice both in academic libraries and in other types of organizations.
W artykule omówiono zarządzanie zmianą poprzez budowanie zespołu, w kontekście organizacji projektów mobilnościowych Erasmus+ w Bibliotece Politechniki Gdańskiej, jako główną strategię, która przyczyniła się do sukcesu projektów. Opisano projekty zrealizowane w latach 2017-2019 w ramach programu Erasmus+. Organizatorzy zdecydowali się na odpowiedzialne i aktywne podejście do zarządzania zmianą oraz skutecznego budowania zespołu. Przyjęcie i wdrożenie strategii zgodnie z procesem VMOSA (Wizja, Misja, Cele, Strategie i Plany Działania) okazało się korzystne i miało wpływ na sukces omawianych projektów. Autorki artykułu wspominają jedynie o istnieniu pewnych destrukcyjnych czynników, które mogą poważnie obniżać efektywność zespołu,
jako przykład wymieniając problem osoby lub osób w zespole z narcystycznym zaburzeniem osobo wości, co wydaje się być pomijane i czemu nie poświęca się wystarczającej uwagi we współczesnych badaniach interdyscyplinarnych i praktykach zarządzania zarówno w bibliotekach akademickich, jak
i w innego typu organizacjach.