Tytuł pozycji:
Ogólnopolska sieć komputerowa edukacji – studium przypadku
Powszechność dostępu do urządzeń komputerowych i sieci Internet wydaje się dla
większości z nas trywialną oczywistością. Trudno wręcz wyobrazić sobie życie bez
laptopa czy smartfonu, pozwalających nam nieprzerwanie korzystać z zasobów sieci
społecznościowych. Niewyobrażalne staje się również życie bez informacji, które
wykorzystujemy podejmując nawet najprostsze decyzje. Umiejętność obsługi urządzeń
komputerowych, w szczególności mobilnego Internetu, wielu z nas nabyło w czasach
szkolnych. Niestety, wśród osób wykluczonych kontakt z Internetem często ograniczał
się do szkolnych zajęć z Informatyki. Chociaż w walce z wykluczeniem cyfrowym
zrobiono bardzo wiele, nierówności społeczne, które nabrzmiewały w ciągu ostatnich
dziesięcioleci pogłębiały taki stan. Być może należy spojrzeć na problem od innej
strony. Zauważmy, że w wielu sołectwach czy niewielkich miastach szkoła jest często
jedynym ośrodkiem propagującym wiedzę i kulturę, nie tylko wśród dzieci, ale również
pośród dorosłych. Może więc należałoby oprzeć walkę z wykluczeniem na istniejącej
infrastrukturze szkół, które w ten sposób zyskałyby nową rolę w społeczeństwie.
Niniejsza monografia, powstała na zlecenie Naukowej i Akademickiej Sieci Komputerowej
analizuje celowość budowy ogólnopolskiej sieci komputerowej szkół. Wykorzystując
metody matematyczne autorzy prezentują jej architekturę i parametry, szacują
koszty realizacji takiej inwestycji.
Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania z siedzibą w Rzeszowie