Tytuł pozycji:
Edukacja całożyciowa – z perspektywy emerytowanych nauczycieli
W artykule podjęto problematykę edukacji całożyciowej z punktu
widzenia doświadczeń i opinii emerytowanych nauczycieli. W prezentowanych
badaniach, które miały charakter badań jakościowych, dążono do odpowiedzi na
pytanie o to, jak przedstawia się edukacja całożyciowa w życiu emerytowanych
nauczycieli. W badaniach przyjęto, zgodnie z założeniami leżącymi u podstaw
edukacji ustawicznej, że edukacja tego rodzaju jest wielowymiarowa i przejawia
się w postaci edukacji formalnej, nieformalnej i pozaformalnej. Uobecnianie się
edukacji w tych wymiarach sprzyja holistycznemu rozwojowi człowieka. Wraz
z wiekiem istotny staje się fakt podejmowania aktywności edukacyjnej na polu
nieformalnym oraz pozaformalnym. Badania pokazały, iż emerytowane nauczycielki
w sposób odmienny definiują edukację całożyciową, co wpływa na podejmowanie
różnych form aktywności edukacyjnej.
The article addresses the issues of lifelong education from the point of
view of the experiences and opinions of retired teachers. The presented studies,
which were of qualitative research, were aimed at answering the question of how
lifelong education is presented in the life of retired teachers. In the research,
according to the assumptions underlying education in continuing education, this
type of education is multidimensional and is manifested in Formal, informal and
non-formal education. The presence of education in these dimensions is conducive
to the holistic development of man. With age, it becomes important to undertake educational activity in the informal and non-formal areas. Research has shown
that retired teachers differently define lifelong education, which influences the
undertaking of various forms of educational activity.