Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Przygotowanie systemu szkolnictwa na przyjęcie uczniów przybyłych z zagranicy – próba porównania rozwiązań szwedzkich i polskich

Tytuł:
Przygotowanie systemu szkolnictwa na przyjęcie uczniów przybyłych z zagranicy – próba porównania rozwiązań szwedzkich i polskich
Autorzy:
Treska, Joanna
Współwytwórcy:
Instytut Polonistyki Stosowanej, Uniwersytet Warszawski
Słowa kluczowe:
klasy przygotowawcze
edukacja
nauczanie języka ojczystego
pomoc nauczyciela
dzieci cudzoziemskie
równe szanse
uczniowie przybywający z zagranicy
mapowanie umiejętności szkolnych
system szkolnictwa
asystent kulturowy
ocenianie
Data publikacji:
2017
Wydawca:
Dom Wydawniczy Elipsa
ISBN, ISSN:
9788382171770
Język:
polski
Linki:
https://depot.ceon.pl/handle/123456789/13493  Link otwiera się w nowym oknie
Dostawca treści:
Repozytorium Centrum Otwartej Nauki
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
W artykule dokonano porównania polskich i szwedzkich rozwiązań prawnych dotyczących edukacji uczniów przybyłych z zagranicy, którzy nie znają języka na poziomie wystarczającym do korzystania z oferty placówek edukacyjnych. Szwecja to kraj o większym doświadczeniu w edukacji migrantów i uchodźców; wypracowała szereg interesujących rozwiązań, które mogą stać się inspiracją dla osób odpowiedzialnych za tworzenie polityki edukacyjnej w Polsce. Na uwagę zasługuje między innymi promocja wielojęzyczności realizowana poprzez organizację dodatkowych lekcji języka ojczystego oraz wsparcie uczniów nowo przybyłych ofertą zajęć wyrównawczych prowadzonych przez nauczycieli mówiących w języku ojczystym ucznia. Przykładem dobrych praktyk jest również wprowadzenie jednolitego sposobu mapowania umiejętności szkolnych, który skupia się na znalezieniu mocnych stron ucznia i pozwala na zaplanowanie dalszej edukacji już w pierwszych miesiącach pobytu w szkole. Polskie prawo edukacyjne również stara się wspierać uczniów nowo przybyłych, w praktyce jednak nie wszystkie możliwości są wykorzystywane, głównie z powodów finansowych.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies