Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Procesy pozyskiwania wiedzy projektowej z otoczenia organizacji - możliwości i bariery

Tytuł:
Procesy pozyskiwania wiedzy projektowej z otoczenia organizacji - możliwości i bariery
Processes of acquiring project knowledge from external environment - possibilities and barriers
Autorzy:
Paterek, Pawel
Kozarkiewicz, Alina
Współwytwórcy:
Akademia Górniczo-Hutnicza im. Stanisława Staszica w Krakowie
Słowa kluczowe:
enablers
możliwości
procesy pozyskiwania wiedzy
knowledge management
bariery
knowledge acquiring processes
projekt
project
barriers
zarządzanie wiedzą
Data publikacji:
2017-03
Wydawca:
Politechnika Rzeszowska
ISBN, ISSN:
23009918
23005327
Język:
polski
Linki:
https://depot.ceon.pl/handle/123456789/12783  Link otwiera się w nowym oknie
Prawa:
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/
Dostawca treści:
Repozytorium Centrum Otwartej Nauki
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Contemporary organizations suffer disturbances caused by the information surplus in the form of information noise as well as by the lack of access or possibilities of acquiring it in limited time and budget. On the other hand, as numerous research results show, absorptive capacity, related to acquiring, assimilating, transforming and implementing external knowledge, lay a foundation for innovations and flexibility, and, finally, for company’s competitive advantage. Dynamic development of new technologies, digitization, knowledge based economy and necessity to adapt to the changing conditions and demands of the business environment are not feasible without efficient and effective processes of acquiring project knowledge from external environment. The main aim of this paper is to describe the processes as well as possibilities and barriers in acquiring external knowledge. It seems to be a crucial issue in the case of large and complex projects in IT and ICT industries. The paper demonstrates the results of literature review as well as own empirical research conducted on a sample of enterprises from mentioned industries. Research results in the IT and ICT projects showed the development of communications tools, knowledge databases, sharing economy and digitization facilitate processes of acquiring knowledge from external environment, while it is the source of important issues related to the information surplus, its quality or confidence. Contemporary organizations should join pull and push strategies to acquire project knowledge necessary to gain company’s competitive advantage in the dynamically changing environment.

Zeszyty Naukowe Politechniki Rzeszowskiej, Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej

Humanities and Social Sciences, HSS, vol. XXII, 24 (1/2017), pp. 119-129.

Współczesne organizacje projektowe borykają się zarówno z nadmiarem informacji w postaci szumu informacyjnego, jak i z brakiem dostępu lub możliwości jej pozyskania w ograniczonym czasie i budżecie. Z drugiej strony jednak, jak pokazują liczne badania, zdolności absorpcyjne przedsiębiorstw, związane z pozyskiwaniem, asymilacją, transformacją i wykorzystywaniem wiedzy zewnętrznej są podstawą innowacyjności i elastyczności organizacyjnej, a w efekcie źródłem przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstw. Dynamiczny rozwój nowych technologii, cyfryzacja, gospodarka oparta na wiedzy oraz potrzeba adaptacji do zmieniających się warunków i wymagań otoczenia nie są możliwe bez sprawnych i efektywnych procesów pozyskiwania wiedzy z otoczenia organizacji. Celem badań było pokazanie procesów oraz możliwości i barier związanych z pozyskiwaniem wiedzy zewnętrznej. Jest to szczególnie istotny problem dużych i złożonych projektów w przedsiębiorstwach z branży informatycznej lub teleinformatycznej. W artykule przedstawiono zarówno wyniki badań literaturowych, jak i własnych badań empirycznych przeprowadzonych na próbie przedsiębiorstw wskazanych sektorów. Wyniki przeprowadzonych badań w projektach informatycznych i teleinformatycznych pokazały, że rozwój narzędzi komunikacji, baz wiedzy, gospodarki opartej na dzieleniu się czy cyfryzacji ułatwia procesy dostępu do wiedzy z zewnątrz, a jednocześnie powoduje pojawienie się wielu ważnych problemów nadmiaru informacji, jej jakości czy zaufania. Współczesne przedsiębiorstwa powinny łączyć strategie pull i push pozyskując wiedzę niezbędną dla tworzenia ich przewagi konkurencyjnej w dynamicznie zmieniającym się otoczeniu.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies