Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Who Can Become Patron of an Abbey? Few Remarks on Building Memory in Saint Denis Abbey in the 12th Century

Tytuł:
Who Can Become Patron of an Abbey? Few Remarks on Building Memory in Saint Denis Abbey in the 12th Century
Kto może zostać patronem opactwa Kilka uwag o budowaniu pamięci historycznej w opactwie Saint-Denis w XII wieku
Autorzy:
Bogusz, Marcin
Współwytwórcy:
Uniwersytet Warszawski
Słowa kluczowe:
święty Dionizy
false document
abbey of Saint-Denis
Charlemagne
politics of memory
polityka historyczna
relics
relikwie
Karol Wielki
falsyfikat
Suger
saint Denis of Paris
opactwo Saint-Denis
Data publikacji:
2016
Wydawca:
Towarzystwo Doktorantów UJ
ISBN, ISSN:
20829213
Język:
polski
Linki:
https://depot.ceon.pl/handle/123456789/12724  Link otwiera się w nowym oknie
Prawa:
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/3.0/pl/
Dostawca treści:
Repozytorium Centrum Otwartej Nauki
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
W średniowieczu nie było wcale rzeczą oczywistą, że nawet najwspanialsza kolekcja relikwii czy najbardziej bogate nadania uczynią z danego opactwa ośrodek potężny i liczący się. Przykład podparyskiego opactwa Saint-Denis pokazuje, że to historia, tworzenie fałszywych dokumentów czy narracji związanych z klasztorem, miała największe znaczenie dla budowania ideowej i realnej pozycji. Opactwo to, z racji swojej funkcji w ceremoniale władzy oraz dzięki związaniu z osobą świętego Dionizego, było ważnym punktem na sakralnej mapie królestwa Kapetyngów. Celem artykułu jest ukazanie tego, jak mnisi z Saint-Denis poprzez manipulowanie historią czy dzięki tworzeniu kontrfaktycznych narracji budowali prestiż swego domu. Proces ten ukazany jest na przykładzie kreowania pamięci o Karolu Wielkim w opactwie Saint-Denis. W pierwszej połowie XII wieku, kiedy opatem Saint-Denis był Suger, powstały dwa falsyfikaty przypisywane cesarzowi. Zestawione z wieloma innymi narracjami powstałymi w tym okresie pokazują one zainteresowanie Karolem Wielkim w środowisku podparyskiego opactwa. Dzięki zabiegom mnichów cesarz został włączony w poczet wielkich benefaktorów Saint- -Denis. Pytanie o rolę Karola Wielkiego w kształtowaniu przeszłości opactwa oraz przyczyny ostatecznego odsunięcia go na rzecz Dagoberta i Karola Łysego bardzo dobrze ukazuje, jak wizja przeszłości kształtowała rzeczywistość człowieka średniowiecza.

In the Middle Ages it was not obvious that even the greatest collection of relics or the most rich grants for the abbey would make it a powerful and considerate unit. Example of the Abbey of Saint-Denis located near Paris shows that history, creation of false documents and narratives related to the monastery had the greatest importance for building up ideological and real power. This article aims to show how the monks of Saint-Denis built the prestige of their house by manipulating history. This manipulation is shown with an example of creatingthe false memory of Charlemagne. From the time of Abbot Suger (1122–1151) come two forgeries attributed to the emperor. Questions about the role of Charlemagne in shaping the past of the abbey and the reasons for finally shifting it to Dagobert and Charles the Bald show very well how the past shaped the vision of the human reality of the Middle Ages.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies