Tytuł pozycji:
Education Inputs Index as the Background of Education Outcomes at Secondary Education Level
Rational investment in education of the young generation is the responsibility
of the state, which is derived from the theory of public goods [Polcyn & Stępień
2016: 266-280]. The rationality of education inputs depends on material factors associated the amount of money spent on school facilities or teachers’ salaries.
It is very likely that the quality of education can be modified by changing socioeconomic
variables.
The purpose of the study described in this article was to examine the relationship
between the level of inputs in post-primary education and student outcomes.
The objective of the analysis is particularly relevant for the assessment of the effectiveness
of education, which has a direct influence on the quality of the human
capital created in the process of education.
As is often pointed out in the literature, the human capital has a direct effect
on GDP growth, which is why it is crucially important to develop an effective and
rational approach to how financial resources are invested to improve its quality.
Nakłady na edukację są często wskazywane jako czynnik decydujący o jakości
edukacji, wyrażanej najczęściej osiągnięciami edukacyjnymi uczniów mierzonymi wynikami egzaminów
zewnętrznych. Doniesienia zawarte w literaturze na temat badań nad edukacyjną funkcją
produkcji nie są zgodne co do wskazanego założenia, spotykane są zarówno doniesienia o pozytywnym
wpływie nakładów na jakość edukacji, jak i o braku istotności takiego wpływu. Przedstawione
problemy sprawiły, że jako cel badań przyjęto wykazanie wpływu poziomu nakładów na edukację
ponadpodstawową na osiągnięcia edukacyjne uczniów. Badania przeprowadzono na losowej grupie
100 powiatów, wytypowanych po 20 z każdej z pięciu klas powiatów zależnie od poziomu rozwoju
społecznego. Dane pozyskane z Banku Danych Lokalnych obejmowały lata 2012-2014, a dane
o osiągnięciach egzaminacyjnych dotyczyły 2015 r. Analizy przeprowadzono, stosując jednowymiarową
i wieloczynnikową analizę ANOVA. Wykazały one większe znaczenie poziomu nakładów dla
wskaźnika edukacji na poziomie gimnazjum, a mniejsze znaczenie na poziomie edukacji ponadgimnazjalnej.
Stwierdzono statystycznie istotne różnice tylko pomiędzy skrajnymi klasami w edukacji
na poziomie liceum oraz edukacji wyrażanej zagregowanym wskaźnikiem edukacji obejmującym
edukację gimnazjalną i ponadgimnazjalną