Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Pierwszeństwo Boga w myśli liturgicznej Josepha Ratzingera

Tytuł:
Pierwszeństwo Boga w myśli liturgicznej Josepha Ratzingera
Vorrang Gottes in der Liturgie nach Joseph Ratzinger
Autorzy:
Bachanek, Grzegorz
Współwytwórcy:
Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie
Słowa kluczowe:
Eucharist
liturgy
adoration
adoracja
Benedict XVI
liturgia
Eucharystia
Ratzinger Joseph
Benedykt XVI
Data publikacji:
2010
Wydawca:
Papieski Wydział Teologiczny w Warszawie − Collegium Joanneum
ISBN, ISSN:
02093782
Język:
polski
Linki:
https://depot.ceon.pl/handle/123456789/11982  Link otwiera się w nowym oknie
Dostawca treści:
Repozytorium Centrum Otwartej Nauki
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Einen wesentlichen Teil seiner wissenschaftlichen Betrachtungen widmete J. Ratzinger der Frage der Liturgie. Er möchte insbesondere den Vorrang Gottes betonen. Die Liturgie, die das wahre Treffen mit dem lebendigen Gott ist, führt uns auch in das ewige Leben hinein. Sie richtet unseren Blick auf den wiederkommenden Christus und macht uns fähig, sich Seiner Wirkung gegenüber zu öffnen. Sie ermöglicht auch die Antwort des Menschen (in seinem ganzen Menschsein, also auch in dem körperlichen Aspekt) durch die Anbetung und Verehrung Gottes. Die Liturgie gestaltet die Ganzheit der menschlichen Existenz, auch die Moral, die rechtliche Gemeinschaftsordnung und vor allem das Engagement des Theologen für die Wahrheitssuche. Alle Anzeichen der menschlichen Willkür erschweren dem Menschen sowohl die Wahrnehmung Gottes Handelns in der Liturgie als auch das Sich-Öffnen für dieses Handeln. In den Betrachtungen des Autors über die Liturgie kann man eine deutliche Entwicklung beobachten.

Znaczącą część swojej pracy naukowej poświęcił J. Ratzinger kwestii liturgii. W szczególny sposób chce zaakcentować pierwszeństwo Boga. Liturgia będąc prawdziwym spotkaniem z żywym Bogiem wprowadza nas w życie wieczne. Uzdalnia do spojrzenia na Chrystusa przychodzącego na końcu czasów. Umożliwia otwarcie się na Boże działanie. Pozwala na odpowiedź człowieka w postaci adoracji i uwielbienia obejmującą całą ludzką osobę wraz z jej cielesnością. Kształtuje całość ludzkiego życia, także moralność, wspólnotowy porządek prawny a w szczególności zaangażowanie teologa w poszukiwanie prawdy. Przejawy ludzkiej samowoli utrudniają dostrzeżenie działania Boga w liturgii i otwarcie się na to działanie. W myśli autora można dostrzec wyraźny rozwój.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies