Tytuł pozycji:
Wybrane aspekty postrzegania bezpieczeństwa finansowego wśród nastolatków
Celem artykułu jest ukazanie problematyki finansów osobistych i zarządzania nimi przez młodych konsumentów w kontekście dążenia do osiągnięcia bezpieczeństwa finansowego. W opracowaniu wyartykułowano ważną rolę, jaką ma do odegrania edukacja ekonomiczna, która powinna być realizowana już od najmłodszych lat, wskazując między innymi na rolę rodziny i szkoły w tym zakresie. Wyniki badań empirycznych pokazują, że uczniowie szkół ponadgimanzjalnych (aktualnie ponadpodstawowych) postępują z własnymi finansami często intuicyjnie, a tym, co ich do tego motywuje jest bezpieczeństwo finansowe rozumiane jako posiadanie kapitału w razie nieprzewidzianych wydatków i zabezpieczenie na przyszłość. W oparciu o zaprezentowane wyniki należy stwierdzić, że istnieje potrzeba dalszej, profesjonalnej, edukacji ekonomicznej młodzieży.
The aim of the article is to present and manage the issues of personal finances by young consumers in the context of pursuing financial security. The paper outlines the important role that economic education has to play, which should be implemented from an early age, pointing out, among other things, the role of families and schools in this field. The results of empirical research show that students of upper-secondary schools (now upper secondary level) are often self-regulating with their finances, and what motivates them is financial security understood as holding capital in the event of unforeseen expenses and securing the future. Based on the results presented, it is necessary to say that there is a need for further, professional, economic education of young people.