Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Badanie modułu sprężystości i mikrotwardości warstw wierzchnich tłoka samochodowego w aspekcie jego zużycia

Tytuł:
Badanie modułu sprężystości i mikrotwardości warstw wierzchnich tłoka samochodowego w aspekcie jego zużycia
Analysis of elasticity modulus and microhardness of engine piston surface layers in the aspect of its wear
Autorzy:
Tarnowski, J.
Gawędzki, W.
Kot, M.
Tematy:
tłok samochodowy
mikrotwardość
moduł Younga
tarcie
zużycie
engine piston
microhardness
elasticity modulus
friction
wear
Data publikacji:
2013
Wydawca:
Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Mechaników Polskich
Język:
polski
Prawa:
Wszystkie prawa zastrzeżone. Swoboda użytkownika ograniczona do ustawowego zakresu dozwolonego użytku
Źródło:
Tribologia; 2013, 5; 115-125
0208-7774
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
W pracy przedstawiono wyniki badań mikrotwardości i modułu Younga warstw wierzchnich wybranych powierzchni tłoka samochodowego. Pomiarów dokonywano w płaszczu, denku oraz piaście tłoka w aspekcie określenia stopnia zużycia. Przedstawiono metodykę przeprowadzonych badań oraz scharakteryzowano obiekt badawczy w postaci tłoka Φ 80,0 mm, wykonanego ze stopu aluminiowego. Przedstawiono przebiegi czasowe zadawanego obciążenia P oraz wartości zagłębienia h wgłębnika w powierzchnię próbki piasty, płaszcza oraz denka tłoka. Zamieszczono charakterystyki wartości średnich oraz odchyleń standardowych modułu Younga E w funkcji siły obciążającej Pmax dla wybranych warstw wierzchnich. Dokonano analizy uzyskanych wyników badań oraz sformułowano wnioski końcowe.

The paper presents the results of micro-hardness and Young's modulus measurements of the surface layers of selected surfaces of engine piston. Indentations were performed in the side, bottom, and the hub of the piston, in the aspect of the wear determination. The methodology of testing and studied objects, a piston made of aluminium alloy, 80,0 mm diameter, were characterized. The indentation results, as characteristic load P vs. penetration depth h curves, which were done into the selected piston surfaces were given. The mean values and standard deviations of Young's modulus E and microhardness as a function of normal force Pmax were compared.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies