Tytuł pozycji:
Lean management w logistyce wewnętrznej przedsiębiorstw na rynku polskim – wyniki badań ankietowych
Artykuł przedstawia wyniki badań empirycznych dotyczących stopnia wykorzystania narzędzi lean w logistyce wewnętrznej przedsiębiorstw produkcyjnych na rynku polskim.
Artykuł składa się z dwóch części. Pierwsza teoretyczna przedstawia istotę i znaczenie lean management, a także wybrane narzędzia lean. Druga część – empiryczna – przedstawia wyniki badań na temat czynności związanych z logistyką, które są najczęstszym źródłem marnotrawstwa, i stosowane ogólne rozwiązania przyczyniające się do eliminacji marnotrawstwa. Z drugiej strony autor prezentuje stopień wykorzystania narzędzi lean w logistyce wewnętrznej, takich jak czas taktu, just in time, bilansowanie linii produkcyjnej, system kanban, supermarket, poziomowanie produkcji, przepływ jednej sztuki, pociąg logistyczny i kurs mleczarza.
The article presents the research results of empirical studies on the utilization of lean tools in the internal logistics of manufacturing companies in the Polish market. The article consists of two parts. The first theoretical represents the essence and importance of lean management, as well as some of the tools of lean. The second part – the empirical – presents the results of research on logistics activities, which are the most common source of waste and general solutions used that contribute to the elimination of wastes. On the other hand, the author presents the utilization of lean tools in internal logistics, such as tact time, just in time, balancing the production line, kanban system, supermarket, production leveling heijunka, one piece flow, logistics train and milk run.