Tytuł pozycji:
Innowacyjne opakowania aktywne w przemyśle żywnościowym
Celem niniejszego opracowania jest określenie stosunku konsumentów do opakowań
aktywnych, a także do opinii kupujących o żywności pakowanej w ten sposób. W artykule
zaprezentowano i przedyskutowano wyniki badań ankietowych, dotyczących preferencji
respondentów w odniesieniu do stosowania opakowań aktywnych oraz określenia ich
własnych odczuć względem przydatności tego rodzaju opakowań. Wyniki badań jednoznacznie
wskazują, że zdecydowana większość konsumentów deklaruje chęć nabywania żywności
w opakowaniach aktywnych, jednocześnie akceptując konieczność zapłacenia za nią wyższej
ceny. Wyniki badań ankietowych wykazały także, że stan wiedzy na temat opakowań aktywnych
wśród Polaków jest średni, 39% badanej populacji wcześniej słyszało bowiem o tego
rodzaju opakowaniach. W społeczeństwie jest wyraźna potrzeba upowszechnienia żywności
pakowanej w opakowania aktywne. Udowodniono tezę, że opakowania aktywne już aktualnie
są i w przyszłości będą powszechnie stosowanym opakowaniem żywności.
The aim of this study was to determine consumer attitudes, as well as their preference for the acquisition of food packaged in active packaging. The results obtained from questionnaire research on the preferences of the respondents about the specific applications of the active packaging of food products and their feelings with respect to the suitability of the use of this type of packaging in specific types of food products were discussed. The results clearly indicate that the vast majority of consumers declare their willingness to acquire food wrapped in active packages, even taking into account the necessity to pay higher prices. The results of the survey also showed that knowledge about active packaging among Poles was relatively acceptable; as much as 39% of the studied population had already heard about such a type of packaging. In the opinion of Polish society there is a clear need to promote packaging of food in a contemporary novel packaging technology. The thesis that the active packaging is and will be commonly used was proven.