Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Premodernizm, dekonstrukcjonizm, „proteuszowość” Norwida

Tytuł:
Premodernizm, dekonstrukcjonizm, „proteuszowość” Norwida
Premodernism, deconstructivism and the Norwid’s protean nature
Autorzy:
Samsel, Karol
Tematy:
postmodernistyczna lektura Norwida
premodernizm
symbolizm
Witkacy
Rilke
Nieukerken
Sawicki
norwidologia
metanorwidologia
„romantyzm przed trybunałem”
postmodern Norwid’s lecture
premodernism
symbolism
norwidology
meta-norwidology
“romantism in the court of justice”
Data publikacji:
2016-01-22
Wydawca:
Akademia Pomorska w Słupsku
Język:
polski
Prawa:
CC BY-NC-ND: Creative Commons Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0
Źródło:
Świat Tekstów. Rocznik Słupski; 2015, 13; 101-120
2083-4721
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Summary The study focuses on the specific way of seeing Norwid and his works in the light of four Wiesław Rzońca’s treatises, significant and controversial among all Polish norwidologists’ studies: Norwid. The Poet of Writing. The Attempt of the Work Deconstruction (1995), Witkacy – Norwid. The Draft for the Deconstructional Comparatistics (1998), Norwid and Romantism in Poland (2005) and eventually Norwid’s Premodernism – on the Backgrounds of Literary Symbolism of the Second Half of the Nineteenth Century (2013). Author of this sketch attempts to visualise the internal evolution of Rzońca as a scientist, the evolution that reflects his (Rzońca’s) permanent admiration to the deconstructional comparatistics. This one choice of research – strongly declarative – leaded Rzońca to the highly uncertain and riskful as well as to the inevitably inspiring and regenerating (explicitly for norwidology, implicitly for comparatistics) conclusions. The last Rzońca’s book concentrated on tracing the reminiscent motifs of Norwid’s writing, which may bring him together with the well-known masterpieces of European premodernism and modernism, finally confirms and simultaneously (in some meaning) ultimately ends the Rzońca’s postmodernist path of reading Norwid.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies