Tytuł pozycji:
Aspekty organizacyjno-przestrzenne funkcjonowania prywatnej komunikacji autobusowej w Wałbrzychu
Rynek komunikacji publicznej w miastach Polski
charakteryzuje się szeregiem daleko idących przeobrażeń, zwłaszcza
związanych z problemami rozwoju komunikacji publicznej z jednej
oraz dynamiczną ekspansją przewoźników prywatnych z drugiej
strony. Bardzo dobrym przykładem tych zmian, ze względu na
ich skalę i tempo, stanowi miasto Wałbrzych. Zmiany były efektem
upadku Przedsiębiorstwa Komunikacji Samochodowej, a następnie
Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego. W konsekwencji
nowi, prywatni przewoźnicy stali się podstawowym ogniwem komunikacji
publicznej w mieście, co niesie za sobą szereg pozytywnych,
jak i negatywnych aspektów. Celem artykułu jest analiza i ocena
funkcjonowania wałbrzyskiego, lokalnego systemu komunikacji autobusowej
w aspekcie organizacyjnym i przestrzenno-ilościowym.
W artykule zaprezentowano schemat funkcjonowania wałbrzyskiego
modelu komunikacji publicznej oraz przeprowadzono analizę ilościową.
Skupiono się on przede wszystkim na zbadaniu struktury
przewoźników, kierunków i natężeń kursów przez nich wykonywanych
oraz identyfikacji powiązań między tymi kierunkami a wybranymi
czynnikami społeczno-ekonomicznymi. Pozwoli to na identyfikację
charakterystycznych cech kształtującego się systemu komunikacji
publicznej, oceny jego zalet i wad, a także umiejscowienie
go w kontekście innych systemów. Należy przy tym podkreślić, iż
jakkolwiek praca dotyczy miasta Wałbrzych, to opisane w niej zjawiska
z różnym natężeniem występują w skali całego kraju.
Market of public transport in Polish cities is characterized
by many significant transformations, especially
connected with development problems and dynamic expansion
of private carriers. Because of the scale and rate of changes
Wałbrzych is one of the best examples. The changes have
generally been connected with the fall of urban transport operator.
Consequently new, private carriers have become basic
component of public transport in the city, which has caused
many, positive and negative effects. The aim of the article is
the analysis and evaluation of the activity of local bus transport
system, especially with reference to the organization and
spatial aspects. In the article authors presented the scheme of
functioning of regional bus network and quantitative analysis
(structure of carriers, destinations and links between spatial
structure and local social-demographic factors. That allows
to identify characteristic features of public transport system
and to evaluate advantages and weaknesses facets. It must
be admitted that although the article describes situation in
Wałbrzych presented here phenomena are appeared in different
scale in the whole country.