Tytuł pozycji:
Marxist trait of revisionism: Leszek Kołakowski’s consistent transition to inconsistent philosophy
- Tytuł:
-
Marxist trait of revisionism: Leszek Kołakowski’s consistent transition to inconsistent philosophy
Marksistowskie cechy rewizjonizmu: Leszka Kołakowskiego spójne przejście do niespójnej filozofii
- Autorzy:
-
Olczyk, Adam
- Tematy:
-
Kołakowski
revisionism
Marxism
involvement
rewizjonizm
zaangażowanie
- Data publikacji:
-
2017
- Wydawca:
-
Uniwersytet Łódzki. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
- Język:
-
angielski
- Prawa:
-
CC BY-NC-ND: Creative Commons Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 3.0 PL
- Źródło:
-
Internetowy Magazyn Filozoficzny Hybris; 2017, 37 (2)
1689-4286
- Dostawca treści:
-
Biblioteka Nauki
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
In the article the author describes theoretical reasons that stood behind
Kołakowski's transition from being an orthodox Marxist to become an
actual leader of the polish revisionist movement. His intention is to
concentrate on those aspects of Kołakowski's thought that have not
changed, apart from any biographical and psychological reasons. (1)
First of those features is Kołakowski's inability of completability, the
anti-code disposition. (2) The second trait is the moral attitude, an
intention to influence on people's morality by convincing them that
social and internal (necessarily bound with social) changes are
desirable; that an existential calm demolishes morality. (3) Third
feature concerns the fact that Kołakowski did not attempt to create his
own philosophy, he was rather a historian of ideas, a skeptic, and a
critic
W artykule zestawione zostają dwa pierwsze etapy twórczości Leszka
Kołakowskiego: marksistowski oraz rewizjonistyczny. Wychodząc
naprzeciw pracom, które dotychczas poruszały tę problematykę, autor
skupia się na tych przekonaniach polskiego myśliciela, które pozostały
niezmienne dla każdego z obu okresów, więcej nawet – które wydały
się leżeć u podstaw porzucenia przezeń marksistowskiej dogmatyki. Są
to kolejno: (1) systemowa niezakończoność filozofii, jej antykodeksowe
nastawienie; (2) potrzeba zaangażowania, związana z pomysłem, że do
podstawowych zadań filozofii należy wpływanie na postawy moralne
oraz ich odpowiednie kształtowanie; (3) antytetyczność podejścia
Kołakowskiego, znajdująca istotny wyraz w przyjmowaniu pozycji
błazna, a także konsekwentne nastawienie na negację zastanych
propozycji światopoglądowych (tak tradycyjnych jak współczesnych
polskiemu myślicielowi).