Tytuł pozycji:
The Quantum Mechanical Image of the World of Espionage: Tom Stoppard’s Hapgood
- Tytuł:
-
The Quantum Mechanical Image of the World of Espionage: Tom Stoppard’s Hapgood
Siatka szpiegowska a mechanika kwantowa: Hapgood Toma Stopparda
- Autorzy:
-
Uchman, Jadwiga
- Data publikacji:
-
1997
- Wydawca:
-
Uniwersytet Łódzki. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
- Język:
-
angielski
- Prawa:
-
Wszystkie prawa zastrzeżone. Swoboda użytkownika ograniczona do ustawowego zakresu dozwolonego użytku
- Źródło:
-
Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Anglica; 1999, 3
1427-9673
- Dostawca treści:
-
Biblioteka Nauki
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
W swojej twórczości dramatycznej Tom Stoppard zajmuje się bardzo często zagadnieniami
dotyczącymi relatywizmu poznawczego. Ta sama osoba czy też zjawisko mogą być inaczej
opisywane przez różnych obserwatorów ze względu na zmienione warunki samego procesu
poznawczego i różnice występujące w interpretacji.
W dramacie Hapgood artysta wykorzystał najnowsze osiągnięcia z zakresu mechaniki
kwantowej. Sztuka ta odwołuje się w sposób bezpośredni do wyników badań Richardsa
Phillipsa Feynmana, noblisty z 1965 r., twórcy relatywistycznej elektrodynamiki kwantowej,
i do zasady nieoznaczoności sformułowanej przez Wernera Karla Heisenberga. W przeprowadzonym
przez siebie doświadczeniu Feynman obserwował strumień elektronów, starając
się ustalić, czy zachowują się one jak fale, czy też jak cząsteczki. W zależności od warunków
doświadczenia konkluzje były odmienne. Badania te zostały opisane przez słynnego fizyka
w wykładzie, którego tytuł zawierał symptomatyczne słowa: „prawdopodobieństwo” i „niepewność”
. Ponadto Stoppard posługuje się również matematyką: kwadrat dowolnej liczby może
mieć podstawę ujemną lub też dodatnią, przeciwstawne wartości mogą więc dać ten sam
wynik.
Badania Feynmana, teoria nieoznaczoności Heisenberga i specyficzny charakter kwadratów
liczb posłużyły Stoppardowi do stworzenia metaforycznego obrazu świata siatki szpiegowskiej
i działających w jej ramach konkretnych ludzi. Występujące w dramacie postaci charakteryzuje
specyficzna dwoistość. Na płaszczyźnie zawodowej wielu z nich działa jako podwójni agenci,
pracując jednocześnie dla Anglików i Rosjan. Ponadto niektórzy z nich działają wspólnie
z bliźniakami. Jeżeli rozpatrywać te postaci jako konkretne osoby, niejednokrotnie cechuje je
również brak jednorodności charakterologicznej - jawią się inaczej na płaszczyźnie zawodowej,
a inaczej na prywatnej. Wielorodność osobowości postaci podkreślona została przez użycie
różnych imion w stosunku do tej samej osoby.
Relatywistyczne pojmowanie postaci, będące podstawą tematyczną dramatu, zostało
podkreślone przez teatralne elementy przedstawienia. Widz niejednokrotnie zmuszony jest do
zdania sobie sprawy z tego, że daje się zwieść grze pozorów, że istnieje zasadnicza różnica
między konkretną rzeczywistością a jej iluzją. Podobnie jak w świecie współczesnej fizyki,
również w otaczającej nas rzeczywistości brak jest całkowitej jednoznaczności.