Tytuł pozycji:
Możliwości elektronicznych zakupów na polskim rynku B2B
Artykuł dotyczy tematyki zakupów elektronicznych na rynku przedsiębiorstw. Jego
celem jest przeanalizowanie możliwości, z jakich mogą w tym obszarze skorzystać polskie
firmy. Przedstawiono najważniejsze cechy różniące zakupy dokonywane na rynku B2B od
tych realizowanych na rynku B2C. Zaprezentowano także główne modele zakupowe, sposoby
wyznaczania cen oraz podstawowe rodzaje nabywanych produktów i usług. Najwięcej miejsca
poświęcono w publikacji omówieniu poszczególnych typów rozwiązań informatycznych,
z których można korzystać realizując zakupy biznesowe. Część z nich jest podobna do serwisów
wykorzystywanych na rynku B2C, inne są rozwiązaniami spotykanymi wyłącznie na
rynku przedsiębiorstw. Zaprezentowano sklepy internetowe przeznaczone dla firm, platformy
aukcyjne, serwisy zakupów grupowych, grupy zakupowe online, serwisy ogłoszeń, internetowe
giełdy towarowe oraz platformy oferujące katalogi elektroniczne. Prezentując każde
z tych rozwiązań omówiono zasadę jego funkcjonowania oraz wskazano przykład krajowego
serwisu działającego według takiej koncepcji. W publikacji przedstawiono także odsetek
polskich przedsiębiorstw, które w latach 2008–20014 składały oraz tych, które otrzymywały
zamówienia za pomocą sieci komputerowych. Można stwierdzić, że w porównaniu do innych
krajów europejskich wartości tych wskaźników (szczególnie w przypadku sektora MŚP) nie
są wysokie. W publikacji omówiono również perspektywy rozwoju zakupów elektronicznych
na rynku polskich przedsiębiorstw i wskazano trendy, jakie zdaniem ekspertów w najbliższym
czasie będzie można na nim zaobserwować.
The paper concerns the subject of electronic commerce on B2B market in Poland. It aims at
analysing basic types of online platforms that exist on Polish electronic market. The main features
that distinguish B2B and B2C electronic commerce as well as basic purchasing models and ways of
price setting are discussed. An important part of the paper brings up the topic of electronic platforms
and tools that can be used for purchasing goods and services on business market. Most of them are
similar to the solutions known from B2C market, but there are some ideas that are limited only to
business market. Online platforms for business, electronic negotiation platforms, B2B group buying
sites, electronic catalogues, online markets, etc. are described. Some of electronic tools in public
procurement are approved by Polish law. The rules of this platforms operating, their advantages
as well as the examples of services are shown. The percentages of Polish companies that over the
period 2008–2014 had used electronic tools for sending and for receiving orders are also presented.
The values aren’t high especially for Small and Medium Enterprises. The prospects for B2B electronic
commerce in Poland and trends are discussed.