Tytuł pozycji:
The relations among the Polish Armed Forces’ Management Entities depicted in the 1997 Constitution
The current political-military situation enforces verification of existing structural and
procedural arrangements relating to the functioning of Polish defense system. According
to a number of conceptual documents (including National Security Strategy of 2014)
the system consists of two kinds of subsystems: the controlling and the executive. The
latter kind of subsystems includes operational and supporting sorts. The Polish Armed
Forces (PAF) are the key element of the national defence system and are subject to civilian
supervision of the democratic authorities. With regard to this kind of supervision
there are two primary (fundamental) notions that deserve particular attention: headship
and control. Both forms of supervision are reserved for civilian authorities during
peacetime, respectively for the President of Poland and the Minister of National Defence. During the war time, the Council of Ministers gains greater importance in controlling
the state defence. In this context, the category that invariably remains in the
PAF domain is command understood as a specific form of control. Noteworthy, however,
is the fact that the war-time PAF command structure, considering existing legal regulations,
does not seem fully optimized. Therefore the reform of PAF control and command
system, initiated in 2014, requires continuation and completion.
Bieżąca sytuacja polityczno-militarna wymusza weryfikację obowiązujących rozwiązań
strukturalnych i proceduralnych odnoszących się do funkcjonowania systemu obronnego
Rzeczypospolitej Polskiej. Zgodnie z zawartymi w wielu dokumentach koncepcyjnych
(w tym w Strategii Bezpieczeństwa Narodowego z 2014 r.) ustaleniami wspomniany system
obejmuje podsystemy kierowania i wykonawcze, w tym podsystemy operacyjne i podsystemy
wsparcia. Kluczowym elementem systemu obronnego państwa polskiego są Siły Zbrojne
Rzeczypospolitej Polskiej, które podlegają cywilnej kontroli demokratycznych władz.
W odniesieniu do tego rodzaju kontroli na uwagę zasługują podstawowe (fundamentalne)
pojęcia: „zwierzchnictwo” i „kierowanie”. Obie formy nadzoru są w czasie pokoju zarezerwowane
dla organów władzy cywilnej, odpowiednio dla prezydenta RP i ministra obrony
narodowej. W czasie wojny istotnego znaczenia w kierowaniu obroną państwa nabiera Rada
Ministrów. W tym kontekście kategorią pozostającą niezmiennie w gestii sił zbrojnych jest
„dowodzenie” rozumiane jako szczególna forma kierowania. Na uwagę zasługuje jednakże
fakt, że struktura dowodzenia siłami zbrojnymi w czasie wojny, z punktu widzenia obowiązujących
regulacji prawnych, nie wydaje się w pełni zoptymalizowana, co wymaga kontynuowania
zainicjowanej w 2014 roku reformy systemu kierowania i dowodzenia SZ RP.