Tytuł pozycji:
Poziom świadomości mieszkańców obszarów wiejskich z zakresu praw konsumenckich na rynku usług bankowych na przykładzie ludności wiejskiej województwa małopolskiego
- Tytuł:
-
Poziom świadomości mieszkańców obszarów wiejskich z zakresu praw konsumenckich na rynku usług bankowych na przykładzie ludności wiejskiej województwa małopolskiego
The level of consumer awareness of rural areas in the banking services market on the example of the rural population of the Malopolskie voivodship
- Autorzy:
-
Szafranska, M.
- Data publikacji:
-
2017
- Wydawca:
-
The Polish Association of Agricultural and Agribusiness Economists
- Język:
-
polski
- Prawa:
-
CC BY: Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0 PL
- Źródło:
-
Roczniki Naukowe Stowarzyszenia Ekonomistów Rolnictwa i Agrobiznesu; 2017, 19, 3
1508-3535
2450-7296
- Dostawca treści:
-
Biblioteka Nauki
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Celem pracy jest określenie i charakterystyka poziomu znajomości praw konsumenckich na
rynku usług bankowych w grupie mieszkańców obszarów wiejskich województwa małopolskiego oraz
określenie wybranych czynników społeczno-demograficznych determinujących ten poziom. Zasadniczym
źródłem danych wykorzystanych do analizy i wnioskowania były informacje pierwotne uzyskane z badań
własnych. Badania metodą wywiadu bezpośredniego zrealizowano w 2016 roku na grupie 370 osób.
Wywiad został przeprowadzony z mieszkańcami małopolskiej wsi. W badaniach zastosowano celowy
dobór próby. Analiza statystyczna badanego materiału obejmowała sumaryczne wskaźniki statystyczne
oraz nieparametryczny test χ2. Jak wynika z analizy, poziom znajomości praw konsumenckich w badanej
grupie respondentów był niski. Większość mieszkańców wsi stwierdziła, że ich wiedza z tego zakresu
jest niewystarczająca. Odnotowano zróżnicowanie odpowiedzi respondentów w zależności od wieku,
wykształcenia i głównego źródła dochodu. Przedstawione rezultaty badań wskazują, że dotychczasowy
sposób propagowania wiedzy finansowej prowadzonej przez różne podmioty w Polsce jest mało efektywny.
The aim of the study was to determine and characterise the level of knowledge of consumer rights in the banking
services market in the group of rural population of Malopolskie Voivodship and to identify selected socio-demographic
factors determining this level. The main source of the data used for the analysis and the applications were the primary
information obtained from personal research. The research was done by using PAPI method in 2016 on the group of
370 people. The interview was conducted with the inhabitants of the Małopolskie province. In the study a deliberate
selection of the sample was applied. The statistical analysis of the studied material encompassed aggregate statistical
indicators as well as the non-parametric test χ2. According to the analysis, the level of knowledge of consumer rights
in the respondent group was low. Most respondents claim that their knowledge in this area is insufficient. There was a
diversity of responses of respondents depending on age, education and main source of income. The presented research
results indicate that the current way of promoting financial knowledge conducted by various entities in our country
is not effective enough.