Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

PRAWO WŁAŚCIWE DLA ODPOWIEDZIALNOŚCI ZA SZKODĘ SPOWODOWANĄ PRZEZ WYPADKI DROGOWE Z UDZIAŁEM AUTONOMICZNYCH POJAZDóW

Tytuł:
PRAWO WŁAŚCIWE DLA ODPOWIEDZIALNOŚCI ZA SZKODĘ SPOWODOWANĄ PRZEZ WYPADKI DROGOWE Z UDZIAŁEM AUTONOMICZNYCH POJAZDóW
Autorzy:
Świerczyński, Marek
Żarnowiec, Łukasz
Tematy:
autonomous vehicles
road accidents
conflict-of-law rules
artifcial intelligence algorithms.
pojazdy autonomiczne
wypadki drogowe
normy kolizyjne
algorytmy sztucznej inteligencji.
Data publikacji:
2019
Wydawca:
Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie
Język:
angielski
Prawa:
Wszystkie prawa zastrzeżone. Swoboda użytkownika ograniczona do ustawowego zakresu dozwolonego użytku
Źródło:
Zeszyty Prawnicze; 2019, 19, 2
2353-8139
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
This paper elaborates on the law applicable to liability for damage caused by road accidents involving autonomous vehicles. We analyse and criticise the existing conflict-of-law framework adopted in the Rome II Regulation and both Hague Conventions of 1971 and 1973. Te aspects we examine include classification of damage and liable entities. Te examination of these legal acts shows that the existing model is very complex and complicated. We present potential changes to the conflict-of-law regulation, having in mind the need to protect the injured person. These changes would allow for a more individual consideration of specific cases and may lead to a more satisfactory outcome of ensuing disputes.

Niniejszy artykuł dotyczy odpowiedzialności za szkodę spowodowaną przez wypadki drogowe z udziałem autonomicznych pojazdów. Przedmiotem analizy i krytyki jest regulacja kolizyjnoprawna przyjęta w rozporządzeniu Rzym II oraz obu konwencjach haskich z 1971 i 1973 r. Badane aspekty obejmują klasyfikację szkód i odpowiedzialnych podmiotów. Po zbadaniu tych aktów prawnych staje się jasne, że istniejący model kolizyjno prawny jest bardzo złożony i skomplikowany. W rezultacie autorzy przedstawiają możliwe zmiany w przepisach kolizyjnych, mając na uwadze potrzebę ochrony osoby poszkodowanej. Pozwoli to na bardziej indywidualne rozpatrzenie danego przypadku i może doprowadzić do lepszego rozstrzygnięcia sporów. Wyniki mogą być przydatne dla oceny algorytmów sztucznej inteligencji w prawie prywatnym międzynarodowym.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies