Tytuł pozycji:
Polish Internet Commerce – Local or Global?
Współczesne przedsiębiorstwa działają w turbulentnym otoczeniu spowodowanym globaliza-
cją rynku, coraz silniejszą konkurencją oraz kryzysem w gospodarce światowej. Dlatego aby
rozszerzyć działalność poza terytorium własnego kraju, przedsiębiorstwa rozwijają sprzedaż po-
przez Internet. Poza tym również konsumenci stają się coraz bardziej świadomymi uczestnikami
globalnego rynku i również dokonują zakupów w zagranicznych sklepach internetowych. Jest to
możliwe gdyż z roku na rok zakupy internetowe zyskują coraz większą akceptację. W artykule
Autorka próbuje oszacować stan obecny oraz wskazać dalsze możliwości rozwoju polskiego han-
dlu internetowego na globalnym rynku. Znaczenie oraz potencjał handlu internetowego Polski
ukazano w odniesieniu do krajów Unii Europejskiej oraz Stanów Zjednoczonych Ameryki. W
szczególności zaprezentowano jak wielu jest użytkowników Internetu jako medium oraz jako
kanału dystrybucyjnego, gdzie dokonywane są zakupy. Następnie wskazano przyczyny dokonywania zakupów tą metodą oraz najpopularniejsze grupy asortymentowe towarów. Porównano jak
wielu polskich klientów dokonuje zakupów w zagranicznych sklepach internetowych oraz czy
polskie sklepy internetowe są w stanie sprostać popytowi z zagranicy. Na koniec zaprezentowano
wnioski, z których wynika, że polski handel internetowy ma bardziej lokalny niż globalny charakter.