Tytuł pozycji:
Data journalism, geojournalism, CAR i robot journalism jako nowe odmiany i terminy w dziennikarstwie
Technological advances, new media and new ways of presenting content is changing the functioning of journalism. They encourage the formation of new forms and variations in journalism. Many of them are based on online tools and availability of data. It is this data that becomes the main value around which forms such as data journalism, geo-journalism, computer-assisted reporting and robot journalism arise. Information is given by these variations in different, often interactive ways, with extensive visualizations. The role and function of the journalist himself is also changing.
Postęp technologiczny, nowe media i narzędzia prezentacji treści zmieniają funkcjonowanie dziennikarstwa, sprzyjając tworzeniu się nowych form i odmian. Wiele z nich opiera się na internetowych narzędziach i dostępnych w tych mediach danych. To właśnie dane stają się główną wartością, wokół której powstają takie formy jak data journalism, geojournalism, computer-assisted reporting i robot journalism. Dzięki tym odmianom informacja podawana jest w inny sposób, często interaktywny, zawierający rozbudowane wizualizacje. Zmienia się również rola samego dziennikarza.