Tytuł pozycji:
Going positive about inclusive education in Russia: what is in the way?
Edukacja włączająca niesie ze sobą pozytywne przesłanie pedagogiki humanistycznej, równych szans i autorealizacji zarówno dla osób zagrożonych wykluczeniem, jak i pozostałych. Wdrażanie jej podstawowych założeń jest obecnie zalecane przez Komisję Europejską. Przeprowadzone badanie ujawnia niespójność pomiędzy tradycyjnymi wartościami społecznymi, takimi jak miłosierdzie i współczucie z jednej strony, a odzwierciedleniem tychże ideałów w rzeczywistości z drugiej. Zderzenie wartości humanistycznych i kompetencji, a także kwestie organizacyjne przeszkadzają bowiem w pełnej akceptacji edukacji włączającej. Przedstawione badania opierają się głównie na badaniach ankietowych przeprowadzonych w rosyjskim środowisku edukacyjnym.
Inclusive education carries in itself a positive message of humanistic pedagogy, equal opportunities and personality selfactualization for both challenged and unchallenged learners. Yet, the implementation of its basic tenets is currently running the gauntlet of critical reevaluation in Russia’s teaching community. The study reveals controversial relationship between traditional societal values of mercy and compassion on the one hand, and the “ideals vs. reality” ambivalence on the other. The collision of humanistic values and competence resources as well as organizational issues interferes with the full acceptance of inclusive education. The research draws on questionnaire studies in Russia’s educational environment.