Tytuł pozycji:
Wykorzystanie metody dramy w profilaktyce zachowań ryzykownych młodzieży gimnazjalnej
The Theatre in Education programmes directly develop individual re-sources of young people by shaping, particularly, their ability to take responsible decisions, their belief in self-efficacy, their self-control mechanisms and their communication. These programmes make it possible to safely raise difficult sub-jects in a way that young people can find attractive. Using a show element, we can present a specific but also universal and credible story, embed the characters in the reality of life, show their problems, and then look for solutions along with the participants. This formula by handing the self-agency over to them, helps young people make decisions. Whereas, taking responsibility for their decisions, makes it possible for the participants to experience the programmes more deeply and consequently, to understand them better. The article describes the “Drama Therapy as a Method for a Safe Middle School Student” project which is co-financed by the Ministry of National Education, as well as the results of the survey carried out during the project.
Programy teatru w edukacji bezpośrednio rozwijają zasoby indywi-dualne młodych ludzi, kształtując przede wszystkim ich umiejętność podejmo-wania odpowiedzialnych decyzji, poczucie własnej skuteczności i mechanizmy samokontroli oraz komunikację. Pozwalają na bezpieczne poruszanie trudnych tematów w sposób, który jest dla młodzieży atrakcyjny. Wykorzystując elementy przedstawienia, możemy zaprezentować konkretną, a jednocześnie uniwersal-ną i wiarygodną historię, osadzić bohaterów w realiach życiowych, pokazać ich problemy, a potem wspólnie z uczestnikami poszukiwać rozwiązań. Formuła ta, oddająca sprawczość w ręce młodych ludzi, umożliwia im podejmowanie de-cyzji i wzięcie za nie odpowiedzialności, powoduje, że programy te są głębiej przez uczestników przeżywane, a w konsekwencji – lepiej rozumiane. W arty-kule opisany został projekt „Drama – metodą na bezpiecznego gimnazjalistę” współfinansowany przez Ministerstwo Edukacji Narodowej oraz wyniki badań przeprowadzonych w trakcie jego trwania.