Tytuł pozycji:
Oddziaływanie autostrady na grunty rolne na przykładzie odcinka Borek Mały-Boreczek
Opracowana uproszczona metoda szacowania oddziaływania budowy autostrady
na grunty rolne pozwala na określenie wszystkich strat związanych z wymienionymi
kierunkami tego oddziaływania. Podstawą dla ustalenia rozpatrywanych
strat jest analiza zmienności użytkowania gruntów i klas bonitacyjnych oraz
rozmieszczenie dróg dojazdowych do gruntów wzdłuż osi projektowanej autostrady.
Przyjętą miarą wielokierunkowego oddziaływania autostrady na grunty rolne
jest pewna odmiana wartości gruntów, przy której określaniu uwzględniono jedynie
zróżnicowanie ich przydatności do produkcji rolniczej. Wartość ta jest więc
w istocie miernikiem waloryzacji przydatności gruntów do produkcji rolniczej.
Przyjętym miernikiem oddziaływania autostrady nie jest wartość rynkowa, a wielkości
te będą zbliżone do siebie jedynie w rejonach typowo rolniczych, gdzie
głównymi atrybutami kształtującymi cenę gruntów są ich możliwości produkcyjne.
Opracowana metoda szacowania wpływu autostrady na grunty rolne zostanie
przedstawiona na przykładzie projektowanego odcinka autostrady A–4 między Tarnowem
a Rzeszowem o długości 5,834 km biegnącego kolejno przez wsie – Borek
Mały, Borek Wielki i Boreczek. Są to tereny leżące w województwie podkarpackim.
Budowa jednego kilometra rozpatrywanego odcinka autostrady spowoduje obniżenie
wartości gruntów rolnych wynoszące 1105 jednostki zbożowej. Przejmowanie
gruntów pod budową autostrady oraz toksyczne jej oddziaływanie obejmuje około
76% całkowitej utraty wartości gruntów rolnych. Pozostałe 24% utraty wartości gruntów
wiąże się z przyrostem transportu i pogorszeniem rozłogu działek.
This paper presents a simplified method of assessing the impact of
a motorway under construction on arable lands. The method developed makes it
possible to determine all the losses resulting from and connected with the indicated
problems of the motor-way impact. A basis for the determination of losses
studied is the analysis of variations in land use, soil quality classes, and in the
layout of agricultural roads along the axis of the designed motorway. It is assumed
a measure of the multilateral impact of motorway on arable lands; this measure is
a specific variant of lands value. The specificity of this value variant lies in the
fact that while determining it, only the variation in the usefulness to agricultural
production is assessed. Therefore, it is a measure to valuate arable land usefulness
in the agricultural production. Thus, this assumed measure of the motorway impact
is not a market value. The estimated land value will be close to its market
value only in typical agricultural regions where the key parameter to mould the
land price is production potential of such lands.
The presented method of assessing the motorway impact on arable land is
exemplified by a section of ‘A-4’ motorway; this section is about 6 km long, it runs
between two towns: Borek Mały and Boreczek. One kilometre of the motorway
constructed will result in the decrease of the arable land value by 1105 corn units.
The value of arable land will decrease by around 76% in total owing to
taking over lands for the construction of motorway, and because of the toxic
impact of the motorway on soils. The remaining 24% of losses in the land value
results from the increase in the transport and from the deteriorated spatial
arrangement of plots.