Tytuł pozycji:
Oddziaływanie autostrady na grunty rolne na przykładzie odcinka Cikowice-Bochnia
Opracowana uproszczona metoda szacowania oddziaływania budowy
autostrady na grunty rolne pozwala na określenie wszystkich
strat związanych z wymienionymi kierunkami tego oddziaływania. Podstawą
do ustalenia rozpatrywanych strat jest analiza zmienności użytkowania
gruntów i klas bonitacyjnych oraz rozmieszczenie dróg dojazdowych
do gruntów wzdłuż osi projektowanej autostrady. Przyjętą
miarą wielokierunkowego oddziaływania autostrady na grunty rolne
jest pewna odmiana wartości gruntów, przy której określaniu uwzględniono
jedynie zróżnicowanie ich przydatności do produkcji rolniczej.
Wartość ta jest więc w istocie miernikiem waloryzacji przydatności
gruntów do produkcji rolniczej. Przyjętym miernikiem oddziaływania
autostrady nie jest więc wartość rynkowa, a wielkości te będą zbliżone
do siebie jedynie w rejonach typowo rolniczych, gdzie głównymi atrybutami
kształtującymi cenę gruntów są ich możliwości produkcyjne.
Opracowana metoda szacowania wpływu autostrady na grunty
rolne zostanie przedstawiona na przykładzie projektowanego odcinka
autostrady A-4 długości około 7 km przebiegającego między Cikowicami
a Bochnią.
Budowa jednego kilometra rozpatrywanego odcinka autostrady
spowoduje obniżenie wartości gruntów rolnych wynoszące 2468 jednostki
zbożowej. Przejmowanie gruntów pod budowę autostrady oraz toksyczne
jej oddziaływanie obejmuje około 80% całkowitej utraty wartości
gruntów rolnych. Pozostałe 20% utraty wartości gruntów wiąże się z
przyrostem transportu i pogorszeniem rozłogu działek.
This paper presents a simplified method of assessing the impact of a motorway
under construction on arable lands. The method developed makes it possible to determine
all the losses resulting from and connected with the indicated problems of
the motor-way impact. A basis for the determination of losses studied is the analysis
of variations in land use, soil quality classes, and in the layout of agricultural roads
along the axis of the designed motorway. It is assumed a measure of the multilateral
impact of motorway on arable lands; this measure is a specific variant of lands value.
The specificity of this value variant lies in the fact that while determining it, only the
variation in the usefulness to agricultural production is assessed. Therefore, it is
a measure to valuate arable land usefulness in the agricultural production. Thus, this
assumed measure of the motorway impact is not a market value. The estimated land value will be close to its market value only in typical agricultural regions where the
key parameter to mould the land price is production potential of such lands.
The presented method of assessing the motorway impact on arable land is
exemplified by a section of ‘A-4’ motorway; this section is about 7 km long, it runs
between two towns: Cikowice and Bochnia. One kilometre of the motorway constructed
will result in the decrease of the arable land value by 2468 corn units.
The value of arable land will decrease by around 80% in total owing to taking
over lands for the construction of motorway, and because of the toxic impact of the
motorway on soils. The remaining 20% of losses in the land value results from the
increase in the transport and from the deteriorated spatial arrangement of plots.