Tytuł pozycji:
Innowacyjność – immanentna cecha nauczycielskiego profesjonalizmu
Innovativeness of a teacher is an important issue for didactic and pedeutological reflection. It can be thought of as a property of a teacher’s professionalism available only to a few. You can also think of it as a feature intrinsically related to this occupation. The latter line of reasoning is justified by the constitutive properties of the education process, which consists of interactivity and contextualizing. These traits, together with the assumption of innovation gradeability, construe the basis for the formulation of the hypothesis that innovativeness is to an equal extent the area of professional authority and of the teacher’s duties.
Innowacyjność nauczyciela to zagadnienie ważne dla rozważań dydaktycznych i pedeutologicznych. Można o niej myśleć jako o właściwości nauczycielskiego profesjonalizmu dostępnej tylko niewielu. Można też myśleć jako o cesze immanentnie związanej z tym zawodem. Ten drugi sposób rozumowania uzasadniają konstytutywne właściwości procesu kształcenia, do jakich należą interakcyjność oraz kontekstowość. Te, wraz z założeniem stopniowalności nowatorstwa, tworzą podstawę do sformułowania tezy, że innowacyjność to w równej mierze obszar uprawnień i powinności zawodowych nauczyciela.