Tytuł pozycji:
Infrastruktura w planowaniu przestrzennym Polski (uwagi do "Eksperckiego Projektu Koncepcji Przestrzennego Zagospodarowania Kraju - do roku 2033")
Infrastruktura stanowi część integralną każdego planu zagospodarowania
przestrzennego, w tym i planu krajowego. Można nawet twierdzić, ze stanowi
„kręgosłup” struktury przestrzennej całego kraju. Nie inaczej jest w „Projekcie
koncepcji przestrzennego zagospodarowania kraju do roku 2033” opracowanej
przez zespół geografów, głównie z Instytutu Geografii PAN w Warszawie oraz
ekonomistów z Łodzi, Gdańska i Warszawy. „Projekt...”, w tytule poprzedzony
stwierdzeniem – „ekspercki”, zasługuje na uwagę m.in. ze względu na fakt, że jest
druga kolejna próba zmiany „Koncepcji polityki przestrzennego zagospodarowania
kraju”, która została przyjęta przez Sejm w 2001 roku – opublikowana w „Monitorze
Polskim” Nr 26, poz. 432, w dniu 16 sierpnia 2001 r. Oznacza to, że ta
„Koncepcja…, z 2001 r.” obowiązuje dotychczas. W roku 2005 została podjęta
pierwsza próba zmiany ww. „Koncepcji…”, pod nazwą „Zaktualizowana koncepcja
zagospodarowania przestrzennego kraju” [RCSS, wrzesień 2005], znana z publikacji,
która jednak nie została przyjęta i wycofana z Sejmu R.P. W obu próbach
zwraca uwagę fakt pominięcia w tytule (ale nie tylko w tytule) terminu „polityka” (!).
Analizę i ocenę „Eksperckiego Projektu…..z grudnia 2008r. autor przestawił
w artykule opublikowanym z nr 5/2009 „Infrastruktury i ekologii terenów wiejskich”.
W artykule niniejszym autor skoncentrował się na ocenie infrastruktury
z „Eksperckim Projekcie…”, nie tylko ze względu na fakt, że sami autorzy przywiązują ogromne znaczenie do tego elementu struktury przestrzennej Polski, ale
przede wszystkim ze względu na sposób ujęcia tego zagadnienia w całości „Eksperckiego
Projektu Koncepcji…., z 2008 r.”. W ocenie tej wskazuje się na pozytywy,
ale i negatywy tego „Projektu...”, a w tym (niestety) liczne usterki, a nawet
braki. Czy ta nader krytyczna opinia jest słuszna muszą to osądzić sami Czytelnicy.
Infrastructure constitutes an integral part of each spatial management
plan, including the national plan. It may be even stated that it provides the
“backbone” of the spatial structure of the whole country. It is the same in the
“Project of spatial management of the country until 2033 concept” developed by
a team of geographers from the Institute of Geography, PAS in Warsaw and
economists from Łódź, Gdańsk and Warsaw. The “Project”, preceded by the word
“expert” in its title deserves attention, among others due to the fact that it is
a second attempt at changing the “The concept of the country spatial management
policy”, which was adopted by Polish Parliament (Sejm) in 2001 and published in
Monitor Polski No. 26 item 432, dated 16 August 2001. It means that the
“Concept…” developed in 2001 is still effective. The first attempt at changing the
“Concept… entitled “Updated concept of the country spatial management”
[RCSS, September 2005] was made in 2005 and published, however it was not
accepted by Polish Parliament (Sejm) and has been abandoned. It is noticeable
that the word “policy” has been omitted (!) in the title (and not only there) in both
publications. The Author presented the analysis and assessment of the “Expert
project… of December 2008” in his article published in “Infrastructure and Ecology
of Rural Areas “ No.5/2009. In the presented article the Author focused on an
evaluation of the infrastructure as seen in the “Expert project…”, not only because
the authors themselves attach great importance to this element of spatial
structure in Poland, but primarily because of the approach to this issue as a whole
in the “Expert project…” version of 2008. Both positive and negative aspects of
this project were pointed out in this assessment, including (unfortunately) numerous
faults and even omissions. Readers themselves should decide whether this very
critical opinion is right.