Tytuł pozycji:
Reform of the System of District Courts in Lithuania – are we Really Moving Towards Efficiency?
The article analyses whether there is indeed an issue of excessively lengthy proceedings and unequal
workload of judges in first instance district courts in the Republic of Lithuania. The study is
based on the official workload statistics of courts provided by the National Courts Administration.
The authors discuss the reform proposed in 2014 to consolidate district courts into larger units,
provide their conclusions and recommendations.
Artykuł zawiera analizę proponowanej reformy systemu sądów rejonowych na Litwie, a także
ocenę rzeczywistej potrzeby przeprowadzenia reformy wskazanych sądów pierwszej instancji.
Możliwość przeprowadzenia reformy w tym zakresie rozważana jest w oparciu na oficjalnych
statystykach Krajowej Administracji Sądowej, dotyczących obciążenia sądów. Analiza wyników
badań statystycznych pozwoliła stwierdzić, iż nie ma poważniejszych problemów w zakresie
realizacji prawa osób do rozpoznania sprawy w rozsądnym terminie w postępowaniach cywilnych
prowadzonych w sądach rejonowych Republiki Litewskiej. We wszystkich badanych sądach ilość
załatwianych spraw kształtuje się na poziomie nie niższym niż 98% ich rocznego wpływu do
danego sądu. Co najmniej 90% wszystkich tych spraw jest, co do zasady, załatwianych w okresie
pierwszych sześciu miesięcy. Stwierdzono też, że dysproporcja w obciążeniu pracą sędziów
w sądach rejonowych nie stanowi na Litwie istotnego problemu. Roczne obciążenie pracą jednego sędziego w największych litewskich miastach (Wilno, Kłajpeda, Kowno, Poniewież, Szawle) to
ok. 370 spraw cywilnych.
W mniejszych miastach średnia to ok. 300 spraw cywilnych rocznie. Podkreślono również,
że stosunek liczby asystentów do liczby sędziów kształtuje się w największych miastach na poziomie
0,8, zaś w mniejszych miastach – jedynie pomiędzy 0,3 a 0,5 asystenta na jednego sędziego.
Głównym założeniem planowanej reformy jest dokonanie połączenia sądów, w wyniku którego
z 49 istniejących sądów rejonowych ma pozostać 12. Istniejące sądy rejonowe nie uległyby likwidacji;
stałyby się częścią składową dużych sądów rejonowych – ich jednostkami organizacyjnymi
(wydziałami zamiejscowymi sądów rejonowych).
Autorzy dochodzą do wniosku, iż biorąc pod uwagę czas załatwiania spraw cywilnych, nie
ma konieczności podejmowania żadnych poważniejszych kroków zmierzających do reformy systemu
sądów rejonowych. Cel reformy może być osiągnięty bez radykalnych zmian w systemie sądów
rejonowych, tj. poprzez dalsze łączenie sądów rejonowych mających siedziby w niewielkiej
odległości od siebie, odrzucenie wymogu minimalnej liczby trzech sędziów w sądzie rejonowym,
odpowiednie unormowanie liczby asystentów w stosunku do liczby sędziów oraz – jeżeli okaże
się to potrzebne – scentralizowanie zamówień publicznych oraz innych funkcji na poziomie sądów
okręgowych albo Krajowej Administracji Sądowej.