Tytuł pozycji:
Kompetencje w obszarze modelowania procesów. Implikacje dla urzędów sektora publicznego
Modelowanie i dokumentowanie procesów biznesowych znajdują się w katalogu krytycznych kompetencji organizacji procesocentrycznych. Zarządzanie przez procesy zostało wpisane w Strategię Rozwoju Kraju 2020 i staje się jednym z filarów zwiększania sprawności i efektywności urzędów sektora publicznego. W tym kontekście istotne jest diagnozowanie kompetencji w obszarze zarządzania procesami w celu identyfikacji luk oraz planowania rozwoju wiedzy i umiejętności pracowników. Adekwatne kompetencje wykonawców zapewniają poprawne zrozumienie procesów i ich odwzorowanie w postaci czytelnej dla głównych interesariuszy projektu. Artykuł prezentuje koncepcję i wyniki diagnozy kompetencji w obszarze modelowania procesów biznesowych na podstawie badania empirycznego zrozumienia trzech notacji modelowania (EPC, BPMS, BPMN) oraz rezultatów samooceny wiedzy i umiejętności respondentów w tym obszarze. Analizę zrozumienia wybranych notacji modelowania przeprowadzono z wykorzystaniem testu zrozumienia oraz testu ANOVA. Wyniki badania mogą stanowić wkład w rozwój i doskonalenie kompetencji procesowych osób zaangażowanych w realizację projektów wymagających modelowania i rozumienia procesów oraz przyczyniać się do podnoszenia dojrzałości procesowej instytucji publicznych.
Modelling and understanding of business processes are incorporated in the critical catalogue of competencies, a process-oriented organisation. Business process management (BPM) has been included in the National Development Strategy, 2020 and has become one of the pillars of increasing efficiency and effectiveness in the public sector. In this context, it is important to diagnose BPM competencies to identify gaps and to develop knowledge and skills of employees. Competencies can be a crucial competitive advantage in BPM projects. Adequate competencies provide a correct understanding of the processes and their representation in a form understandable to key stakeholders of a project. This paper presents the concept and diagnosis of competence evaluation in the matters of selected Business Process Modelling Notations (EPC, BPMS, BPMN) and a selfassessment of knowledge and skills in this field. The analysis of understandability of the chosen notations has been carried out using both comprehension tests and a single factor ANOVA test. The results of the study may contribute to the development and improvement of BPM competencies of the employees involved in projects that require complex understanding and modelling processes. The identification of knowledge gaps may result in an increase in the maturity level of public institutions.