Tytuł pozycji:
Ewolucja paradygmatu w zakresie wysokości długu publicznego
W ostatnich latach możemy zaobserwować zjawisko gwałtownego wzrostu
długu publicznego, który w większości krajów Unii Europejskiej znacznie przekracza
poziom 60% PKB. Stąd zasadne jest postawienie pytania, czy limit długu przyjęty
ponad 20 lat temu w traktacie z Maastricht z ekonomicznego punktu widzenia powinien
być bezwzględnie przestrzegany, a jeśli nie, to jakie są rzeczywiste granice dopuszczalnego
poziomu zadłużenia?
W artykule zaprezentowano nie tylko tradycyjne podejście do problemu nadmiernego
zadłużenia, postulujące głównie realizację polityki zacieśnienia fiskalnego, ale
również wskazano na postulowane przez część ekonomistów inne, alternatywne metody
postępowania, które – w odróżnieniu od tradycyjnego podejścia – nie wpływałyby negatywnie
na tempo wzrostu PKB.
Over the last years a sharp rise in public debt has been observed which now
in most EU member states significantly exceeds 60 percent of GDP. Therefore, it is reasonable
to ask whether, from economic point of view, the debt-to-GDP ratio criterion
adopted in the Maastricht Treaty over 20 years ago should be strictly complied with. If
not, what are the real limits to acceptable debt level?
The article looks at the traditional approach to the problem of excessive debt,
which advocates strengthening of fiscal policy, as well as alternative methods proposed
by some economists which, unlike the traditional approach, do not inhibit GDP growth.