Tytuł pozycji:
Social dimension of engagement in virtual brand community creation
The role of the socialization function of brand communication is increasing,
and the key process from the perspective of branding is to sustain the interactions between
participants of communication processes (among customers and brands). The level of interactivity
is one of the criteria for the choice of the media which are used in the branding
communication. The aim of the article is to draw attention to the social dimension of customers
engagement in the process of virtual brand community creation. The article presents
factors of social dimension which need to be taken into consideration in the process
of creation and management of virtual brand community. Network paradigm, symbolic interactionism,
and relationship marketing are presented as an analytical background to explain
and describe the customer interaction and consumer engagement.
Znaczenie funkcji socjalizacyjnej w komunikacji marki rośnie, a kluczowym
procesem z perspektywy zarządzania marką jest podtrzymywanie interakcji pomiędzy
uczestnikami procesów komunikacyjnych (pomiędzy klientami i marką). Poziom
interaktywności jest jednym z kryteriów wyboru mediów wykorzystywanych w komunikacji
marki. Interakcja wydaje się kluczowym zjawiskiem w zarządzaniu marką w obszarze
budowania kapitału marki. Źródło zaangażowania konsumenta odnajdujemy
w koncepcji marketingu relacji, a analiza zaangażowania stanowi rozwój teorii w obszarze
relacji między konsumentami i marką. Wartością dodaną rozwoju teorii z obszaru zaangażowania konsumenta wobec marki jest pogłębienie analizy interaktywnego charakteru
relacji z konsumentami poprzez poszerzenie jego zakresu o zjawiska pozazakupowe.
Celem artykułu jest zwrócenie uwagi na społeczny wymiar zaangażowania klientów
w procesie tworzenia społeczności wirtualnej marki. W opracowaniu przedstawiono
czynniki o wymiarze społecznym, które należy wziąć pod uwagę w procesie tworzenia
i zarządzania wirtualną społecznością marki. Paradygmat sieci, symboliczny interakcjonizm
oraz marketing relacji są przedstawiane jako płaszczyzny analityczne dla wyjaśnienia
i opisania interakcji z klientem w budowaniu zaangażowania konsumenta wobec
marki.