Tytuł pozycji:
Pracownicze plany kapitałowe a bezpieczeństwo finansowe Polaków
W artykule podjęto próbę odpowiedzi na następujące pytania: czy istnieje
szansa na upowszechnienie oszczędzania w ramach pracowniczych planów kapitałowych
(PPK) oraz czy nowy program stwarza szansę na zwiększenie bezpieczeństwa finansowego
przyszłych emerytów? Odpowiedź na pierwsze z nich wydaje się twierdząca, gdyż
projektowane rozwiązania zakładają automatyczny zapis uczestników z możliwością
ewentualnej rezygnacji na podstawie pisemnego wniosku uczestnika. PPK nie pozwolą
jednak w sposób istotny podnieść niskich stóp zastąpienia, których mogą oczekiwać przyszli
emeryci. Z dużą dozą prawdopodobieństwa można założyć, iż zdecydowana większość
uczestników PPK będzie odprowadzać tylko składki w wysokości podstawowej, tj. 3,5%.
Przeprowadzona symulacja pokazała, iż przy takim poziomie składek osoba zarabiająca
najniższe wynagrodzenie może liczyć na podniesienie stopy zastąpienia o 8-10 p.p. przy
25-letnim okresie oszczędzania i ok. 10,5-22 przy 40-letnim okresie oszczędzania (w zależności
od stopy zwrotu generowanej przez fundusz). Wypłacane z PPK świadczenie
będzie jednak świadczeniem okresowym, a nie dożywotnim, co jest zasadniczą wadą projektowanych
rozwiązań.
The authors attempt to address the questions about the chances of dissemination
of occupational pension schemes (pracownicze plany kapitałowe, PPK) and whether
this new programme could increase the financial security of Poles. The answer to the
first question seems to be positive as in accordance with the planned regulations employees
will participate in PPK automatically with an opt-out clause (a written notice
must be delivered). However, PPK will not significantly increase the replacement rates
which is expected by the would-be pensioners. There is a high probability that a great
majority of the participants will pay the basic contribution of 3.5 percent. A simulation
shows at this level of contribution a person earning the lowest wage will increase the
replacement rate by 8-10 percentages points after 25 years and 10.5-22 percentages
points after 40 years of saving (depending on the fund’s rate of return). The PPK will
only offer periodical (not lifetime) benefits which is the major disadvantage of the
planned regulations.