Tytuł pozycji:
Kulturowe uwarunkowania zarządzania przedsiębiorstwem społecznym
Z uwagi na rolę, jaką przedsiębiorstwa społeczne pełnią w gospodarce,
kluczowe staje się nie tylko uzyskiwanie przez nie choćby minimalnej efektywności
ekonomicznej, ale także identyfikowanie czynników, które sprzyjają budowaniu przewagi
konkurencyjnej. Jednym z takich czynników jest kultura organizacyjna, która –
chociaż zjawisko przedsiębiorczości społecznej w ostatnich latach cieszy się dużym
zainteresowaniem ze strony badaczy – wydaje się wciąż pomijana. Celem artykułu jest
synteza dotychczasowego dorobku naukowego dotyczącego kultury organizacyjnej
przedsiębiorstw społecznych oraz próba wskazania jej wyróżników. Dokonany przez
autorkę niniejszego opracowania przegląd literatury przedmiotu pozwolił na identyfikację
siedmiu wyróżników kultury organizacyjnej przedsiębiorstw społecznych, do których
należą: ograniczenia efektywności, specyficzne wartości, społeczne zakorzenienie, tarcia
pomiędzy wartościami, czynnik ludzki, relacje z interesariuszami oraz odpowiedzialność
społeczna.
Due to the important role that social enterprises play in the economy, not
only it is necessary for them to achieve the minimum economic efficiency, but also to
identify which factors translate into creating most sustainable competitive advantage.
Although research on social entrepreneurship has been expanding in recent years, the
literature regarding organisational culture of social enterprises is still limited. Therefore,
the aim of this paper is to synthesize the current scientific knowledge on organisational
culture of social enterprises and an attempt to identify its distinct characteristics. The
literature review allowed the identification of the latter, being: effectiveness constraints,
specific values, rooting in local communities, value tensions, human factor, managing
stakeholders relationships, and social responsibility.