Tytuł pozycji:
Alianse udziałowe w strategiach koopetycji przedsiębiorstw branży telekomunikacyjnej
Artykuł prezentuje problematykę dotyczącą jednej z form relacji pomiędzy przedsiębiorstwami opartych na koopetycji – aliansów strategicznych o charakterze udziałowym. Autorzy przedstawiają syntetyczny przegląd podstawowych koncepcji dotyczących
koopetycji, aliansów strategicznych i ich najważniejszych form. Po wprowadzeniu, w postaci charakterystyki rynku telekomunikacyjnego w Polsce, zaprezentowano
studium przypadku aliansu udziałowego dwóch kluczowych graczy polskiego rynku: T-Mobile i Orange. Analiza przedsięwzięcia ma na celu pokazanie, w jaki sposób obaj gracze rynkowi łączą konkurowanie z poszukiwaniem wzrostu efektywności poprzez
ścisłą współpracę w wybranym obszarze działalności. Prezentowany przypadek jest podstawą
do badań dotyczących celów i uwarunkowań zawarcia aliansu, a także wskazania najważniejszych czynników wpływających na potencjalny sukces.
The article presents problems concerning one of the forms of relationships between enterprises based on coopetition – strategic equity alliances. The authors present a synthetic overview of the basic concepts of coopetition, strategic alliances and their most important forms. After the introduction, in the form of the characteristics of the telecommunications
market in Poland, a case study of the alliance two key players on the Polish market is presented: T-Mobile and Orange. The analysis of the project is to show how both market players combine the competition with the search for increased efficiency
through the close cooperation in the selected area of activity. The presented case is the basis for research relating to the objectives and circumstances of the conclusion of the alliance, as well as identify the most important factors influencing the potential success.