Tytuł pozycji:
Użytkownicy miasta wobec smart city – studium prospektywne
Smart city nie jest konkretnym stanem miasta. Może raczej być ideałem,
wizją strategiczną, w stronę której transformuje się gospodarka miejska. Rdzeniowe dla
tej transformacji są nowe modele biznesu w świadczeniu usług miejskich, które stają się
podstawą nowych specjalizacji gospodarki, a nawet nowych ścieżek rozwoju miasta.
Zmiana miasta w kierunku smart city nie jest możliwa bez włączenia użytkowników
miasta w różne składowe tego procesu. Zarządzanie tak rozumianą zmianą jest trudne
bez wcześniejszych studiów zorientowanych na przewidywanie i kreowanie przyszłości.
Celem artykułu jest prezentacja wniosków z przeprowadzonego studium prospektywnego
zorientowanego na rozpoznanie gotowości użytkowników miasta do funkcjonowania
w warunkach zmieniających się modeli biznesu charakterystycznych dla smart city.
Smart city is not a certain status of a town. It is rather a guiding ideal or
a strategic vision that navigates transformation of urban economy. New business models
in delivering urban services are core for this transformation. These business models
become cornerstones for new specializations at city level and new development paths.
Any change towards smart city is possible without including different stakeholders at
different stages of this process. In that case, change management is very difficult with no
prior foresight study. The paper aims at presenting the results of a foresight focused on
stakeholders readiness concerning the changing business models relevant for smart city.