Tytuł pozycji:
Centralny rejestr faktur i zmiany w przepisach karnych i karnych skarbowych jako sposoby ograniczania zjawiska „pustych faktur”
Najważniejszym zadaniem służb podatkowo-skarbowych, po powstaniu w marcu 2017 r. Krajowej Administracji Skarbowej, jest zapobieganie wyłudzeniom VAT. Jednym z elementów mechanizmu wyłudzeń VAT jest wprowadzanie przez przedsiębiorców do obrotu gospodarczego fikcyjnych faktur. Dokumenty te nie odzwierciedlają faktycznych operacji gospodarczych i są wystawiane w sposób świadomy lub też nie, przez co uczestniczą w przestępczym procederze. Podjęte działania zapobiegające nieprawidłowościom w powyższym zakresie to między innymi zaostrzenie wysokości kar w Kodeksie karnym skarbowym oraz Kodeksie karnym. Narzędziem wspomagającym wykrywanie nieprawidłowości ma stać się elektroniczny Centralny Rejestr Faktur. Jest to repozytorium danych, do którego będą trafiały wystawiane faktury. Pozwoli to organom kontrolnym przeciwdziałać i wykrywać przestępstwa karuzelowe oraz wspierać je w wychwytywaniu fałszywych i nieprawidłowych faktur, a następnie skutecznie karać uczestników tego procederu.