Tytuł pozycji:
Dlaczego studenci z zagranicy wybierają Lublin? Opinie młodzieży z krajów Partnerstwa Wschodniego o studiach w Lublinie
Jednym z głównych wskaźników decydujących o stopniu umiędzynarodowienia uczelni wyższych
w UE jest liczba studentów zagranicznych. Polskie uczelnie po przystąpieniu do wspólnoty europejskiej i podpisaniu Deklaracji Bolońskiej stanęły wobec nowych wyzwań związanych z wieloma
aspektami dotyczącymi przyjęcia nowych studentów z różnych krajów, np. rozszerzeniem oferty
edukacyjnej, problemami integracyjnymi. Statystyki wskazują, że od 2004 r. wzrasta natężenie migracji edukacyjnych do Polski.
Głównym celem artykułu jest odpowiedź na pytanie, co skłania studentów zagranicznych do
wyboru Lublina jako miejsca studiów? Artykuł składa się z trzech części, w których przedstawione
są dane statystyczne dotyczące umiędzynarodowienia w Polsce (1) i Lublinie (2). Zasadnicza część
artykułu (3) przedstawia prezentację wybranych wyników badań przeprowadzonych w ramach projektu Europejskiego Uniwersytetu Wschodniego (dalej: EUW). W artykule omówiono najistotniejsze kwestie dotyczące opinii studentów na temat planów edukacyjnych, opinii studentów na temat
uczelni w Lublinie oraz opinii lubelskich studentów zagranicznych z państw Partnerstwa Wschodniego (PW) na temat miasta Lublina.
Badania przeprowadzone wśród potencjalnych studentów z krajów Partnerstwa Wschodniego
oraz już studiującej w Lublinie młodzieży zza wschodniej granicy dają szerokie spektrum spojrzenia
na kwestię migracji edukacyjnych do Polski. Analiza wybranych opinii studiującej młodzieży z krajów Partnerstwa Wschodniego pozwala odpowiedzieć na pytanie, dlaczego spośród wielu miast
akademickich w Polsce wybrali Lublin jako miejsce studiów.
One of the main indicators determining the degree of the internationalization of universities in the
EU is the number of foreign students. Polish universities, after joining the European community
and signing the Bologna Declaration, faced new challenges related to many aspects connected to
the admission of new students from different countries, e.g. extension of the educational offer,
integration problems. Statistics show that, since 2004, the intensity of educational migrations to
Poland has been increasing.
The main purpose of the article is to answer the question of what prompts foreign students to
choose Lublin as a place of study. The article consists of three parts in which statistical data on internationalization in Poland (1) and Lublin (2) are presented. The main part of the article (3) presents
the presentation of selected results of research conducted as part of the project of the European
Eastern University (EEU). The article discusses the most important issues (student opinions) regarding: educational plans; student opinions about the university in Lublin; opinions of Lublin foreign
students from the Eastern Partnership Countries about the city of Lublin.
Research carried out among potential students from the Eastern Partnership Countries and
young people from the Eastern border already studying in Lublin give a wide spectrum of views on
the issue of educational migration to Poland. The analysis of selected opinions of students from the
Eastern Partnership countries allows to answer the question of why they chose Lublin as a place
of study from among many academic cities in Poland.