Tytuł pozycji:
Nauka o zrównoważeniu – w poszukiwaniu transdyscyplinarnej metodologii
- Tytuł:
-
Nauka o zrównoważeniu – w poszukiwaniu transdyscyplinarnej metodologii
Sustainability science – in the search of a transdisciplinary methodology
- Autorzy:
-
Bremer, Józef
- Tematy:
-
zrównoważenie
zrównoważony rozwój
nauka o zrównoważeniu
silne zrównoważenie
słabe zrównoważenie
filozofia nauki
nauka jako Wissenschaft
nauka jako nauki przyrodnicze
normatywność
mono-, multi-, inter-, transdyscyplinarność
zaangażowanie polityczne, ekonomiczne i społeczne
sustainability
sustainable development
sustainability science
strong sustainability
weak sustainability
philosophy of science
science as Wissenschaft
science as the natural sciences
normativity
mono-, multi-, inter-, transdisciplinarity
political, economical and social engagement
- Data publikacji:
-
2016
- Wydawca:
-
Polska Akademia Nauk. Czytelnia Czasopism PAN
- Język:
-
polski
- Prawa:
-
Wszystkie prawa zastrzeżone. Swoboda użytkownika ograniczona do ustawowego zakresu dozwolonego użytku
- Źródło:
-
Zagadnienia Naukoznawstwa; 2016, 52, 1(207); 15-32
0044-1619
- Dostawca treści:
-
Biblioteka Nauki
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Stosowane obecnie metodologie badań naukowych są często zbyt jednostronne i ograniczone,
aby mogły zająć się kompleksowymi problemami zrównoważonego rozwoju. Przyjmując podaną przez Komisję
Brundtland (1987) defi nicję zrównoważenia analizujemy najpierw pojęcia silnego (strong sustainability) i słabego
zrównoważenia (weak sustainability), które oceniamy od strony fi lozofi i nauki w rozumieniu K. Poppera, T. Kuhna
i M. Webera. Zakładając weberowskie rozumienie nauki – jako nauki uwzględniającej normatywność w sensie
Wissenschaft – skupiamy się na przedstawieniu transdyscyplinarnej metody badań nad silnym zrównoważeniem.
Metoda ta: (a) uzupełnia multi- i interdyscyplinarne metody badań, (b) łączy ze sobą doświadczenie naukowe
i pozanaukowe, (c) jest więc tym samym widziana jako najwyższa forma scalania ze sobą różnych dyscyplin
oraz kwestii praktycznych. Celem rozwiązania poszczególnych problemów zrównoważonego rozwoju konieczne
jest bowiem nie tylko poszukiwanie złożonych modeli naukowych lecz przede wszystkim podejmowanie decyzji
dotyczących realizacji przedsięwzięć wymagających politycznego zaangażowania rządów państw, samorządów,
a także pojedynczych obywateli.
Current methodologies of scientifi c research are often too one-sided and limited to properly address
the complex issues involved in sustainable development. Assuming the defi nition of sustainability put forward by
the 1987 Brundtland Commission, we shall fi rst analyze the concepts of strong and weak sustainability, which
we shall evaluate from the perspective of the philosophy of science, as construed by Popper, Kuhn and Weber.
Assuming a Weberian understanding of science as a discipline seeking to take account of normativity in the sense
implied by the term Wissenschaft, we shall focus on the presentation of a transdisciplinary approach to research
into strong sustainability. Of this approach, it may be said that it (a) complements multi- and interdisciplinary
research methods, (b) combines scientifi c and non-scientifi c forms of experience with one another, and (c) can,
thanks to this, be regarded as furnishing the highest level at which different disciplines and practical issues can
be merged. In order to successfully address specifi c problems of sustainable development, it is necessary not only
to search for complex scientifi c models, but also, above all, to make decisions about the realization of initiatives
that require political involvement on the part of national governments, local authorities and individual citizens.