Tytuł pozycji:
Finansowanie oświaty w jednostkach samorządu terytorialnego w Polsce
Oświata finansowana jest gównie ze środków budżetu państwa transferowanych do jednostek
samorządu terytorialnego w formie subwencji i dotacji. Około 62% subwencji oświatowej
otrzymują gminy. Niedostatek środków z budżetu szkoły uzupełniają z zasobów własnych oraz
ze źródeł funduszy Unii Europejskiej, różnych fundacji i źródeł prywatnych. Wielkość subwencji
oświatowej ustalana jest według algorytmu przyjmowanego dla konkretnego roku i dzielona
między jednostki samorządu terytorialnego (JST) według liczby uczniów. Przy naliczaniu
subwencji brany jest pod uwagę stopień awansu zawodowego nauczycieli, liczbę uczniów niepełnosprawnych,
typ szkoły i in. W budżecie państwa ustala się także środki na wychowanie
przedszkolne i inne cele takie, jak np. wyprawka szkolna. Poziom wykorzystania części oświatowej
subwencji ogólnej przez samorządy jest zróżnicowany. Samorządy finansują z własnych
źródeł szereg zadań oświatowych powierzając je organom obsługi ekonomiczno-administracyjnej
szkół. Finansowanie zadań oświatowych z Programów Europejskich stanowiło znaczące
wsparcie dla jakości oświaty i rozwoju kompetencji.
Education is financed mostly by the national budget funds transferred to the local government
units in the form of subsidies and grants. About 62% of those educational subsidies are
received by communes. Schools compensate for the deficiency of budget funds with their
own resources and with the resources from UE, from various foundations or private sources.
The amount of the educational subsidy is determined according to an algorithm adopted
for a given year and is divided between local government units on the basis of the number
of schoolchildren. While calculating the subsidy, the teachers’ professional advancement
degree, the number of disabled schoolchildren, type of school and other factors are taken into
consideration. The resources for pre-school education and for different purposes, like school
supplies, are provided for in the national budget. The extent to which local government units
consume the educational component of the general subsidy is varied. Local governments
finance educational activities from their own resources, by assigning them to bodies
responsible for economic and administrative support of schools. The financing of educational
tasks using EU funds has constituted significant support for the quality of education and
development of competences.