Tytuł pozycji:
Towards Strategic Self-Regulation in Second/Foreign Language Learning. Part I. The ‘Good Language Learner’ Issue
The main aim of this series of three articles is to explore the question of what it is that makes
‘good’ language learners, what individual factors can influence the learner’s success in
second/foreign language learning, and what teachers and learners can learn from those who
succeed in this complex task. In Part I., the author reviews a number of research studies on the
‘Good Language Learner’ issue conducted since the 1960s; she also attempts to summarize
the main characteristics, strategies, and behaviours of successful and unsuccessful learners.
Part II. presents an overview of studies focused on the role of selected individual differences
and shows how the variables may influence the process and outcomes of language learning;
it also indicates which strategies and behaviours of ‘good’ learners can be taught and learnt
in the classroom. In Part III., the author explores the issue further and presents the results
of her empirical studies aimed at identifying the features and strategies of both successful
students of English as a foreign language and learners with lower achievements. The
pedagogical implications for language teaching and learning discussed within the series are
closely related to the ideas of strategies-based and styles-and-strategies-based instruction in
language education, self-regulated or autonomous language learning, and continued lifelong
learning.
Niniejszy cykl trzech artykułów poświęcony jest zagadnieniu tzw. ‘dobrego’ ucznia języka
drugiego/obcego, związkom pomiędzy wybranymi czynnikami indywidualnymi a sukcesem
w nauce oraz próbie odpowiedzi na pytanie, czego możemy nauczyć się od uczących się języków
obcych, którzy odnoszą sukces. W części pierwszej autorka dokonuje przeglądu badań cech,
strategii i zachowań ‘dobrego’ ucznia prowadzonych od lat 60-tych ubiegłego wieku oraz
przedstawia charakterystykę uczniów o wysokich i niższych poziomach osiągnięć. Część
druga poświęcona jest roli wybranych czynników indywidualnych oraz omówieniu badań
wskazujących na to, w jaki sposób mogą one wpływać na przebieg i wyniki nauki języka
obcego oraz jakich zachowań i strategii ‘dobrych’ uczniów można nauczać i nauczyć się w
klasie szkolnej. W części trzeciej autorka prezentuje wyniki własnych badań empirycznych
mających na celu identyfikację cech i strategii uczących się o zróżnicowanym poziomie
osiągnięć w nauce języka angielskiego jako obcego w warunkach szkolnych. Implikacje
pedagogiczne zagadnień omawianych w tej serii artykułów powiązane są z ideą instrukcji
strategicznej w edukacji językowej, samo-regulacji i autonomii w nauce oraz umiejętnościom
niezbędnym do kontynuacji uczenia się przez całe życie.