Tytuł pozycji:
Pokolenie Alpha – nowy wymiar tożsamości?
Życie w społeczeństwie nieodłącznie wiąże się z procesami identyfikacji, klasyfikacji i autoklasyfikacji,
co w połączeniu z wielością dóbr stwarza niejednolite a niekiedy zaskakujące manifestacje
tożsamości, sposobów i stylów życia. Jednym z nich może być „zanurzenie” w technologiach
komunikacyjnych i informacyjnych oraz w Internecie Rzeczy. Wraz z całą zawartością
treściową i medialną są one źródłem oraz narzędziami kształtowania tożsamości. Przedmiotem
teoretycznych analiz było pytanie: czy i w jakim zakresie technologie medialne determinują życie
człowieka i jego tożsamość? Szczegółowej analizie – w kontekście Internetu Rzeczy - zostało
poddane pokolenie Alpha. Jego prezentacja została poprzedzona syntezą generacji Y i Z. Omówienie
kolejnych generacji poprzedziły rozważania terminologiczne dotyczące terminu „tożsamość”
oraz „pokolenie”. Przyjęto tezę, iż użytkownicy mediów nie są grupą jednorodną, inny jest
też rodzaj ich pierwszego i kolejnych kontaktów z technologiami medialnymi, inna wrażliwość
i kompetencje. Główne zależności koncentrują się na podziale pokoleniowym. Data urodzenia
odbiorców/użytkowników mediów w zdecydowanym stopniu determinuje ich tożsamość oraz
styl życia. W publikacji zastosowano metodę analityczno-opisową.
Living in society is inherently connected with the processes of identification, classification
and self-classification. This combined with the multiplicity of goods creates patchy and
sometimes surprising manifestations of identity and lifestyles. One of such manifestations may
be “immersion” in information and communication technologies, which becomes a source and
a tool of shaping identity.
The article examines the question of whether and, to what extent, media technologies
determine man’s life and his/her identity. Generation Alpha is analyzed in detail in the context
of the Internet of Things. This analysis is preceded by a synthesis of Generation Y and Z, with
Generation X deliberately omitted. The discussion of the features characterizing representatives
of these generations is preceded by theoretical considerations on the following terms: identity,
generation and the Internet of Things.
It has been assumed that media users are not a homogeneous group; they differ in terms of their
first and subsequent contacts with media technologies, their sensitivity and competence. These
differences are mainly dependent on in the generation they represent. The identity and lifestyle
of customers/media users are mostly determined by when they were born. An analytical and
descriptive method is employed in the article.