Tytuł pozycji:
O wędrówce tendencji w malarstwie z Europy do Nowego Świata, czyli Meksyk surrealistyczny
Kiedy w Europie wybuchła druga wojna światowa,
w rządzonym przez Prezydenta Lázaro Cáredenasa
Meksyku znalazła schronienie grupa europejskich surrealistów,
do której należeli m.in. Wolfgang Paalen,
Benjamin Péret, Leonora Carrington, Remedios Varo
i Alice Rahon. Choć po zakończeniu konfliktu w Europie
część z nich wróciła na Stary Kontynent, znaleźli
się też tacy, którzy z Meksyku uczynili swoją drugą
ojczyznę. Niniejszy artykuł w zwięzły sposób ukazuje
proces przenoszenia idei surrealistycznych, przede
wszystkim w malarstwie, ze Starego do Nowego
Świata. Przedstawione zostały pierwsze kontakty surrealistów
z Meksykiem, duchowe powiązania pomiędzy
surrealizmem i kulturą meksykańską, a także
moment zorganizowania pierwszej międzynarodowej
wystawy sztuki surrealistycznej w Meksyku w 1940
roku. Analizie zostały poddane możliwości przyjęcia
surrealistycznej sztuki na gruncie meksykańskim oraz
wpływ obecności europejskich surrealistów w Meksyku
na panoramę współczesnej sztuki meksykańskiej.
When the Second World War broke out, Mexico,
governed by President Lázaro Cárdenas, became
a shelter for a group of European surrealists, including
among others Wolfgang Paalen, Benjamin
Péret, Leonora Carrington, Remedios Varo and Alice
Rahon. Even though after the end of war in Europe
some of them decided to go back to their
countries, a part of the group converted Mexico into
their second homeland. In a concise way this article
presents a process of transferring surrealist
ideas, mainly in painting, from the Old to the New
World. First contacts between surrealists and Mexico,
spiritual link between surrealism and mexican
culture and a moment of inauguration of the first
international surrealist exhibition in Mexico in
1940 were described. Possibilities of accepting surrealist
art on mexican terrain as well as the influence
of the european surrealists’ presence in Mexico
on contemporary mexican art were also analysed.